Søk i denne bloggen

søndag 6. juni 2010

Argumenter for Republikk

Jeg har gått fra å være i huga monarkist til å nærmest bli republikaner på noen år. Hvis det hadde vært avstemning i dag om Norge skulle være Monarki eller Republikk. Så ville jeg ha stemt for republikk. Det er mange gode argument for at Norge skal bli republikk.




Norges statsoverhode bør være folkevalgte enn at det skal gå i arv. Det er ikke rettferdig at kongen skal godkjenne alle regjeringer og lover først. No har ikke kongen så mye makt som før. Men det er ikke rettferdig de som jeg har nevnte ovenfor her.



Vi har andre ting å bruke pengene på enn å forsørge kongefamilien og å styre og vedlikehold slottet og kongehuset. Jeg skal ikke si at vi bør ikke bruke penger på noen som ikke gjør annet enn å reise rundt. Vi vet ikke om det ligger mye arbeid bak besøkene deres.



Dessuten har ikke kongefamilien samme friheten som andre. De får ikke jobbe med hva de vil og får ikke lov til å stemme og tro på hva det vil. Ingen (da mener jeg kronprinsen og senere Ingrid A.) får gifte seg før regjeringen har godkjent det. Dette avsnittet mener jeg er det viktigste og avgjørende (for min del) argumentet for å få republikk.

Ingen kommentarer: