Søk i denne bloggen

tirsdag 8. juni 2010

Bokomtale om boken Tunneler

Boka Tunneler er med i Cappelen Damn sin Bokbloggturne. I går var det Lena som sa noe om boka og i Morgen er det DORTHEA sin tur.




Boken Tunneler er skrevet Rod Gordon & Brian Williams og kom ut i 2005. Den er blitt veldig populær. Den ligger på bestselgere listene over hele verden. Den er solgt til 38 land. Boken er en del av en forsettelse serie. Bøkene Avgrunnen og Fritt Fall som er en del av serien er også kommet ut i Norge.



Boken er delt opp i tre deler. I den første delen blir vi kjent med Will og hans familie. Vi blir også kjent med Will sin eneste venn Chester. Faren til Will Doktor Burrows har interesse for å grave etter gamle gjenstander og grave tunneler. Den samme interessen deler Will sammen med Faren. Men en dag forsvinner faren i en tunnel. Han kommer ikke tilbake. Derfor drar Will og hans venn Chester under jordens overflate for å lete etter faren. Første delen avsluttes når de ankommer kolonien. I den andre delen blir vi kjent med Kolonien som Chester og Will er ankommet. I denne delen drar også Will og Cal (vil ikke avsløre hvem det er) til Jordens overflate igjen. Vi blir kjent med flere personer som er viktig for historien. Vi får vite hemmeligheter og noen blir blir avslørt. Man får vite om ting som man ikke vet så mye mer om selv etter å lest hele boka. Mye grusomt skjer. I den tredje delen handler om Will og Cal når de drar tibake til jordens underverden igjen. Grusom ting skjer. Boka avslutter med at Will, Chester og Cal reiser til Avgrunnen med tog og  med et dødsfall i epilogen.



Språket i boka var veldig lettlest og lett å komme igjennom. Språket bestod mye av dialog og beskrivelser. Men også litt hva de ulike karakterene tenkte. Men språket i boka var også litt forvirrende i begynnelsen. Den samme karakteren ble kalt for flere ting. For eksempel Doktor Burrows ble kalt for både pappa og Doktor Burrows . En stund trodde jeg faktisk at det var Will, pappaen til Will og Doktor Burrows som var å gravde i tunnelene. Men skjønte etter hvert at det var far og sønn. Jeg synest også oversettelsen var litt dårlig. Jeg synest man kunne tilpasset begrepsbruken til det norske språk. Begrep som har en annen betydning i Norge enn i England. Ellers var det mange personer og steder å holde styr på. Men har jo fått med meg det viktigste tror jeg.



Jeg stussa meg over familien til Will. Jeg synest det var rart at de ikke brydde seg mer over Doktor Burrow`s forsvinning. Jeg synest at både Mora og søstera til Will hadde en merkelig oppførsel. No synest jeg det ikke er merkelig lenger. Jeg er overbevist at det finnes mer hemmeligheter om den familien enn det som er blitt avslørt. Så var det jo noen karakterer som skremte vettet av meg.. De var de med lange frakker,briller, hatt og innestengt lukt.



Boka var ufattelig spennende!!!. Så spennende at man ofte glømte tid og sted og drømte seg helt inn i ”verdenen” som er under jordens overflate. Mye av boka handler jo om å oppdage nye plasser og bli kjent med nye steder. Det var en eventyr reise til en helt annen verden. Enda er ikke alt utforska. Spennende, spennende…



Selv om boka var ufattelig spennende så gjorde den meg hysterisk redd… Man holdte nesten på å miste pusten. Man måtte bare ta pauser fordi man tørt ikke å lese videre. Hvis det ikke hadde vært for at jeg skulle skrive om den så er det ikke sikkert at jeg hadde lest ut boka. Men heldigvis var det bare partier som var døds skumle. Det som gjorde meg mest redd var når Will og Chester ble forfulgt. Men også  de delene  hvor man fikk følelsen av at noen følgt med deg på en ekkel måte.Så jeg har vel funnet ut at bøker som har stalkere og forfølgelse som hovedtema bør jeg holde meg langt unna… Rebecca som er søstera til Will skremte meg ganske mye i begynnelsen av boka.



Noe av det jeg savna i boka ble dekt etter hvert. Det ble til tider for mye beskrivelser og lite action. Jeg tenkte noen ganger skal det ikke skje noe snart. Jeg savner også at boka har et klart mål. No er det et mål å finne faren til Will. Men jeg vil at det skal være noe mer. For eksempel man skal beseire noe.



Boka gir hele ofte drypp om hva som blir til å skje videre. Jeg satt ofte tenkte dette blir vi til å få høre mer om og hva som blir til å skje.



Jeg er akkurat begynt på boka Avgrunnen som er nummer to i serien. Jeg vil vite mer om de hemmelighetene som ikke er avslørt. Jeg vil vite mer om det man ikke har fått greie på i første boka. Jeg vil vite mer om Avgrunnen og hvordan det er der. Jeg vil vite hvordan hele historien ender. Jeg har mine mistanker ( det er vel mest håp)om hvordan alt blir tilslutt.



Et tips til de som vil lese forsettelsen ha bok nummer to klar når du er ferdig med første boka. Den forsetter der den andre sluttet.

1 kommentar:

Casper Faye sa...

Jeg har også lest tunneler og synes at du gir en flott beskrivelse om hva som skjer men røper ikke for mye.
Godt jobbet!

m.v.h. Casper