Søk i denne bloggen

lørdag 26. juni 2010

Anmeldelse av boka Evig din



Boka Evig din er med i Cappelen damn sin Bokblogg turneen. I går var det Binka som sa min mening om boka og i morra er det Mammadamen som skal si sitt om boka.

Elizabeth Gilbert er journalist og hun har skrevet for mange artister. Hun har tidlgere gitt ut både novelle, roman og biografi før sukess boka Spis, Elsk og lev fra 2006 .Boka Evig din er en oppfølger til denne boka. Men det er ikke nødvendig å lese den før du leser Evig din.




I boka Spis, elsk og Lev fant Elizabeth brasilianeren Felip.Oppfølgeren handler om de to.  Begge  har grufulle skilsmisser bak seg og vil ikke gifte seg igjen. Men så blir de bokstavelig talt tvunget  av Usa å gifte seg for at Felip skal få oppholdstillatelse. Men boka handler også om hvordan Elizabeth Gilbert graver seg ned i temaet ekteskap. Man får vite mer om ekteskap på mange måter. Hun trekker inn både samtaler, historisk utvikling og personlig refleksjon. Boka ender med om Elizabeth og Felipe blir gift oghvordan det var, hvilke syn ho har på ekteskapet no.



Språket var veldig lett og man kom fort igjennom boka. Jeg mener som mange av de andre som har blogget om  boka at språket var veldig humoristisk. Noe som lettet litt når man ikke var helt fornøyd med boka.



I boken trekker hun frem flere personer. Det er både nære familie medlemmer og andre som hun møter opp. Jeg synest faktisk det er ganske spennende. En del av de andre har ett annet syn og annen tradisjon når det gjelder Ekteskap i vårt moderne samfunn.

Hun skriver mye om sin mor og bestemor sine ekteskap. Jeg likte de delene også godt fordi den sa noe om likestilling og ekteskap. Bestemor hadde et ganske utradisjonelt liv før hun traff Elizabeth sin bestefar. Mens hennes mora hadde et mer tradisjonelt ekteskap. Det Elizabeth skriver om henne og Felipe har jeg mer delte følelser til. Av og til ër jeg  sååå enig med ho. Andre ganger  irriterer hun meg og man vil "hoppe" inne i boka for å snakke til ho.



Jeg har ganske delt følelser til boka. Deler av boka var skuffende og dårlig og andre igjen kjempebra og spennende. Jeg hadde mest sans for de delene der hun trekker inn andre eller der hun skriver om historisk utvikling og litt andre ting.Det er fordi jeg interessert i både politikk,Sosiologi og sosialantropologi.  De delene jeg likte minst er der  hun skriver mye om seg og Felipe.



Men boka var noe annet forventa. Jeg trodde det skulle være mer kjærlighet og en roman. Men det visst seg å være sakprosa. Noe som var veldig bra. Visst ikke hadde jeg nok likte boka enda dårligere.
 
Noe som irritert meg grønn var at det ikke var skikkelig kilde henvisninger i løpet av boka og kilde register til  slutt. Hun har i slutten av boka en takk liste. Hvor hun nevner noen kilder. Men det er ikke bra nok visst man har lært litt  om kilder henvisninger. Jeg kunne tenke meg faktisk å sjekke opp noen av kildene hennes for det virket så spennende. Men det blir nok litt av en "lete aksjon". Hun mister litt troverdighet i mine øyne med å ikke oppgi kilder skikkelig.
 
Denne boken er ei skikkelig dame bok. Men kanskje til den litt mer eldre garde. Til de som er gifteklare eller som har tenkte å gifte seg på nytt.
 
Jeg hadde egentlig tenkte å lese Spis, Elsk, Lev. Men akkurat no er jeg ganske skeptisk. Den boka skal visst handle bare om ho. Som sagt så var det de delene jeg likte minst i denne boka så jeg vet ikke om det er vits å lese den boka.

2 kommentarer:

Venke sa...

Hei
Har du sendt meg e-postadresse?

Askeladden sa...

Det har jeg.