Søk i denne bloggen

torsdag 8. juli 2010

Tester ut min lese personlighet..

Bloggeren Bibliotek & labyrinter har en test hvor du kan teste din lese personlighet.

1) Leser du rutinemessig bøker om igjen?


Jeg bruker ikke lese bøker opp igjen. Men så finnes det fantastiske bøker som fortjener å bli lest om og om igjen!!!. Litt vanskelig å få tid til det. Men har klart det noen ganger. Bøker som er verdt å lese mange ganger er Julie bøkene og Innhaugsfolket av Anne Karin Elstad, Harry Potter bøkene, seriene Morshjerte og Arvesynd av Anne Lise Boge, La meg synge deg stille sanger av Linda Olsson og Snør det utenfor Vinduet ditt også? Av Anita Arildsdatter Pedersen. Så finnes det noen fagbøker som er verdt å lese flere ganger..



2) Er du opptatt av å holde bøkene dine pene?



Jeg har ikke vært så særlig opptatt av å håndtere bøkene pent. Men vil selvfølgelig ikke ødlegge ei bok som jeg har lånt. Men er nok blitt mer opptatt av å behandle bøkene pent etter at jeg har blitt bibliotekar. Jeg vil at alle bøker skal være plastra og lignende.





3) Har du lister av bøker du planlegger å lese?

For en listeelsker så meg så har jeg det. X antall bøker på bokelskere.no under kategorien skal leses og har lister i notatbøker hjemme over bøker jeg skal lese. Siste skudd på lister er liste over bøker jeg skal lese først. Jeg klarer å følge den delvis.

4) Hvordan velger du ut hvilke bøker du leser?



Noen ganger leser jeg bøker ut ifra tidsfrister. De blir valgt først enten for at jeg skal skrive bok omtale eller jeg skal levere de inn til bestemte tidspunkt. Men sånn ellers plukker jeg ofte bøker som ikke er serie, ikke over 400 sider og er en ukjent bok. Men plukker også ut bøker av forfattere som jeg elsker. Noen ganger er humøret slik at jeg styrer enkelte team. Da leser jeg andre ting istedfor.



5) Finnes det bøker du aldri ville nedverdiget deg til å lese grunnet omtale?

Som oftest ikke. Men kanskje hvis jeg tror boka skal få en helt fantastisk slutt så sier bok omtalelsen noe helt anna. En gang skjedd det faktisk at jeg ikke lest ei bok .pga. bokomtalen ga svaret på årsaken til at jeg vil lese boka.

6) Leser du alltid ferdig en bok hvis du ikke liker den?

Som oftest ikke. Men leser hele boka hvis det er bok i bokblogg turneen.

7) Hvor mye leser du hver dag?



Daglig kan jeg lese fra ingenting til et par timer. Noen ganger pløyer jeg meg i gjennom ei bok på en dag. Men som oftest leser jeg hver dag selv om det er ganske varierende hvor mye jeg leser.



8) Tenker du noen gang på at du burde skjerpe hva eller hvordan du leser, på samme måte som du tenker at du burde spise sunnere eller trene mer?

Det har jeg. Har litt problemer med tjukke bøker, serier og kjente forfattere. Har også en del fordommer mot klassikere. Så jeg har nok noe å jobbe med.



9) Språk eller handling, eller er dette et absurd spørsmål? Tenk fort.

Handling. Boka skal ha et forferdlig dårlig eller veldig tungt språk hvis språket skal få betydning. Men når jeg tenker om så teller jo språk litt. Vakre beskrivelser er jo med å gjøre boka fantastisk..

10) Regner du mer enn 60 % av din lesertid som avslapning?

Det er det. Selv om jeg føler litt tvang når jeg må være ferdig med bøker på bestemte tidspunkter. Men bør vel ikke klage når man gjør det frivillig



11) Er litteratur hovedsaklig underholdning, dannelse eller flukt?

Alt sammen! Men flukt aller minst.

12) Har du noen gang likt en bok og nektet å innrømme det av kulturstatusårsaker?

Jeg har vel litt problemer med å innrømme at jeg liker en del bøker. Har litt dårlig samvittighet for en bibliotekar skal jo liksom ”ikke” like seriebøker som man får i kiosker og lignende og lettere litteratur som betegnes lav kultur. Men jeg liker jo det.

2 kommentarer:

Bokelskerinnen sa...

Fin blogg du har :) Veldig interessant å lese alle de ulike svarene på denne quizen :)

Askeladden sa...

Tusen takk=). Jeg synest også det er spennende med ulike svarene på quizen.