fredag 24. september 2010

Anmeldelse av Stjernetter og teorier om hva som blir til å skje videre...

Kilde:

Anmeldelse

Boka handler jo om så mye. Kjærlighet, vennskap,bryllup, hytteturer ( og andre reiser), fødsel, ulykke og aller mest kanskje barnløshet. Det ser ut for at barneløsheten blir til å være et viktig tema i bøkene framover. No vet man jo ikke om Maren og Thorleif får barn. Men jeg både tror og håper at det ikke skjer. Jeg synest Maren ikke er så Irriterende naiv som hun var før. Det har vel noe med at forfatteren ikke har lagt vekk på de tingene både i form av handling og tankene til Maren som vi får innblikk i. Ellers har forfatteren forandret litt på synsvinklene hun skriver ut i fra. Vi får både vite hva Thorleif tenker og Helene tenker. Vi får ikke bare vite hva Helene Tenker. Vi får også vite hva som skjer i livet til henne, Oda ( som er Jenny) og mannen hennes som jeg ikke kommer navnet på i forbifarten. Det at det blir lagt vekk på så mye om Jenny tror jeg fordi hemmeligheten blir avslørt en gang ( det at Jenny gav barnet til ho og født i falsk navn samt at Helene Spilt gravid) og Jenny blir nok til å bli hovedperson i serien en gang. Jeg har ønsket lenge å komme inn i tankene til Thorleif. Han spiller på å være verdens mest trofast mann og det virke troverdig ut ifra det han sier til Maren. Men de som leser i serien vet at det ikke stemmer fordi han er utro med Line. Det virke også litt som han har følelser for Line.Egentlig blei jeg litt skuffa. Det var for lite avsløringer og han tenkte ingenting om barnet til han og Line. Man må være korka hvis man ikke har skjønt at han skal ha barn med ho. Men det kan være også forfatteren prøver bevisst å lure leserene på ville veier. Ellers er Trond begynt å komme mer inn i bøkene og alle hjerter fryder seg ( i hvert fall mitt). Jeg håååååååååååper virkelig at han og Maren blir i lag en gang. Jeg skrev at jeg var i fyr og flamme når jeg leste slutten av boka. Det som skjedde var at Maren og Trond havna i seng. Måtte barn nummer to komme;)

Teorier om hva som blir til å skje videre
Anne Lise Boge har faktisk kommentert et innlegg jeg har skrevet på gruppa Anne Lise Boges Fanklubb på Facebook. Der forteller hun at det har kommet mange teorier om hva som blir til å skje i Morshjerte og hvordan alt ender. Men ingen har vært i nærheten av hvordan det blir. Egentlig ble jeg litt skuffa først. De flest leser som serien og som jeg har diskutert serien med håper Trond vil komme mer og mer i bøkene og at han vile ende opp med Maren. Det hååååper jeg fortsatt… Jeg har tenkte ut andre teorier om hva som blir til å skje i Morshjerte. Det ene teorien er at Jenny blir forelska i halvbroren og blir i lag med han. Hvis ho gjør det så tror jeg ikke Trond vet om ho. Ho blir da komme til Trond og hans nåværende kone eller det jeg håper mest han og Maren. Da blir Trond enten se at det er hans og Maren sitt barn eller så blir Maren til å fortelle det til Trond. En annen teori er at Jenny blir ilag med sønnen til Maren sin vennine. Hun som vet hele sannheten om Jenny. Enten så blir vennina til å fortelle sannheten eller så forteller Maren sannheten. Jeg tror Jenny uansett blir til å få vite sannheten om seg selv og hvem hennes biologiske foreldre er. Jeg tror hun blir til å bli hovedperson i serien etter hvert. Grunnen til at jeg tror Jenny blir til å komme sterkere tilbake i bøkene er både tittelen på serien og hvor mye hun blir omtalt i bøkene. Det har en hensikt. Så finnes det flere elementer som jeg er sikker vil være med å spille en rolle i hva som blir til å skje videre. Men jeg er ikke sikker på hvordan det blir til å brukt. Elementer som jeg tror er viktig for serien videre er barnløsheten, Line og Thorleif sitt barn, Venninene til Maren i Oslo, kanskje Oda ( Jenny) sin ”foster foreldre”, Tanta og Lensmannen sitt barn og Oline. Jeg vil VIIIITE NOOOO hvordan alt ender!!!!!!!!!. Jeg skulle gjerne ha snoket i Anne Lise Boge tanker og notater:)