Søk i denne bloggen

mandag 20. september 2010

Er du etterkommer av Kornelius O. Helle 1857-1947???

Grunnen til at jeg har  skrevet dette blogg innlegget er et håp om at kanskje noen av hans etterkommere er innom min bloggen min eller har tips . Hvis du har noe informasjon så legge igjen en kommentar så sender jeg en mail.



Jeg er på Jakt etter etterkommere av:






- Helle Kathrine 1885 -1970


- Bergitte Marta 1887-1961 gift med Knut Tverberg i Bergen



Disse barna fikk min tippeoldefar Kornelius O. Helle med Kari Judit Andreasdotter 1851-1887. Men han fikk også en sønn til utenom min oldefar. Han heter Johan Ivar 1906-1972 og denne sønnen fikk han med Nille Maria Andreasdotter 1863-1929. Min oldefar er født i 1894 mellom de første ungene og den yngste. Min tippeoldefar fikk min oldefar utenom ekteskap med Maria Gjelsvik som er min tippeoldemor . No har jeg funnet noen av etterkommerene til Kornelius i slektsbok. Men de fleste mangler. Jeg håper kanskje at noen som er innom bloggen er etterkommer etter han eller vet noe mer familien til min tippeoldefar. No ser jeg at jeg har glemt viktige detaljer. Min tippeoldefar er født og oppvokst på Helle I Naustdal Kommune og bosatte der i sitt voksne liv etter det jeg har skjønt. Hans Første kone kom fra Førde og den andre kona kommer fra Steindalen.



Jeg tror alle som har hatt kontaktet med meg i de siste ukene har gått lei av min tippeoldefar. pga. jeg har snakket så mye om han. Jeg har gått fra bare rykter og ingenting til å vite noe konkret. Jeg har i flere år tenkte og lurte på hvem min tippeoldefar var. I følge familien fortalte oldefar ingen andre hvem faren hans var og var sint hvis det ble pratet om det. Navnet på faren fant vi når det var slektsstevne på min tippeoldemor `s familie på 1990 tallet. Jeg har leita og leita… Alt fra fengsel protokoller til folktellinger. Jeg kunne ikke skjønne at jeg fant så raskt ut hvor han var gravlagt. Men ellers fant jeg ikke noe informasjon om han. Men så søkte jeg hjelp hos fylkesarkivet og der kommet svaret bare på noen timer. Grunnen til at jeg hadde så problem å finne tippeoldefaren min var at jeg hadde bomma på etternavnet. Faktisk hadde jeg funnet tippeoldefaren min før i folketellinger. Men slo det ifra meg for etternavnet stemte ikke. Jeg hadde heller ikke trodde det var tippeoldefaren min fylkesarkivet hadde funnet hvis det ikke sto på svart og hvitt at han var faren til min oldefar.



Grunnen til at jeg har blitt så engasjert i denne saken er jo selvfølgelig fordi jeg er kjempe interessert i slektsgranskning. Men hovedgrunnen er at jeg vil at min farmor og hennes gjenlevende brødre skal få vite mer om sin ukjente bestefar før de går i graven. Men de blir stadig eldre og noen mer demente. Derfor haster det veldig.



Når jeg er blitt så engasjert i denne saken så har jeg en del spørsmål. Spørsmål som man mest sannsynlig ikke får svar på. Det ene jeg lurer på er hvorfor min oldefar fornektet sin far. Ja jeg skjønner at det var ei stor skam å være født uten ekteskap på den tida. Men allikevel var ikke faren en stor drittsekk med grunner til å hate han. Han virke foreløpig som en vanlig person. Den andre tingen jeg lurer på er hvorfor min tippeoldefar aldri giftet seg med min tippeoldemor . Men ryktene sier at ho jobba på gården hans som tjenestepike og blei forelska i han. Så ville foreldrene hennes at ho ikke skulle gifte seg med han fordi han var for gammel og er ektemann. Uansett er jeg veldig glad for at ho hadde et forhold til han hvis ikke hadde jeg eller andre etterkommerene til min oldefar vært til. Det finnes noen til av mine aner som fikk barn utenfor ekteskap. Hvis ikke det hadde skjedd så hadde jeg ikke vært til i dag. Egentlig rart å tenke på selv om det er jo helt logisk…







Men jeg har hatt veldig dårlig samvittighet til min oldefar fordi jeg har leita sånn etter faren hans. Jeg har tenkte at han hadde snudde seg i grava hvis han hadde funnet ut hva jeg har drev med. Den dagen når jeg fikk sannheten om hans far tenkte jeg i dag står han opp fra grva. I sommer har jeg i tankene mine sagt unnskyld til min oldefar når jeg besøkte graven hans. Men allikevel synest jeg at etterkommerene hans har rett til å vite om farens slekt. Jeg har jo litt av kjøtt og blodet til min tippeoldefar selv om det er litt ute i slekta.



Uansett så er min oldefar nok veldig lik sin far. Alt jeg har lest om min tippeoldefar var som å lese om min oldefar. Når jeg såg bilde av Helle slekta i bygdeboka for Naustdal så tenkte jeg det er lett å se at slekta mi stammer fra Helle familien. Jeg kunne faktisk peke ut slekta til min tippeoldefar uten å lese navnene på det og se etterpå at det stemte. For eksempel søsken, tanter, onkler, kusiner,fettere.




                                       Mine gode oldeforeldre som jeg fikk ha 6 og 13 år i livet mitt:)
                                      

Ingen kommentarer: