Søk i denne bloggen

tirsdag 14. september 2010

Valg...




Har hørt en preken om hvordan man kan ta gode valg. Men denne preken fikk meg til å tenke på om hvilke valg jeg har tatt. Har vel tatt noen få bevisst valg. Men mange valg har jeg enten glidd i fra eller ombestemt meg. Valg er jo med på å påvirke hvordan livet ditt er. Da er jo spørsmålet vil jeg ha det sånn? Svaret er nei.

Jeg vil bli mer målbevisst. Jeg vil ta mer kloke og bevisst valg. Valg som synes. Valg som gir konsekvenser. Valg som jeg kan se tilbake på. Valg som jeg vil stå ved.

Ingen av dine drømmer, mål eller ønsker vil aldri bli virkelig hvis du ikke tar et valg om å satse  eller ta sjanse på det. Til og med negative ting trengs det valg til. Negative ting vil alltid være der hvis du ikke tar et valg forandre på det eller få det vekk. Valg fører til at du får mer et liv som du selv ønsker. Du velger det som er riktig og viktig for deg samtidig som du velger bort det som ikke er bra for deg. Så valg er nok absolutt med på å gjøre at du får det bedre med deg selv.

No høres det nesten ut som når du tar valg så vil alltid bli rosenrødt og en dans på rose. Men når du tar valg så tar du også sjansen på skuffelser og nederlag. Men allikevel er det viktig å ta valg for det er bedre å prøve ut om det er riktig eller ikke. Det er faktisk bedre å angre på noe du har gjort enn du ikke har gjort. Noen feil er lett å komme ut og andre igjen et helvete. Men uansett så tror jeg at man kan lære noe og få noe positivt ut av det om det er en liten eller stor feil.

Men så har jeg også tenkt litt på hva er med å avgjøre valg jeg tar. Det viktigste er nok meg selv. Jeg er opptatt av å være tro mot meg selv. Jeg skal føle at det er riktig for meg. Men det er ikke alltid jeg er like flink til å være flink  å være tro mot meg selv. Det føles av og til  beste å gjøre det som  er tryggest eller høres best ut istedfor det jeg egentlig vil. Ja jeg er flink til å fortrenge, fornekte og ikke være helt ærlig med meg selv. Men alt dette er noe jeg jobber med det. Gud/det alternative kommer også høyt opp på lista hva som er med å avgjøre valg. Det høres kanskje provoserende ut. Det er ikke sånn at jeg må velge noe Gud vil som jeg ikke vil. Det er heller ikke at jeg ber om noe så får du svar med engang utenom noen ganger hvor noen drømmer har gitt meg svar som har stemt på punkt og prikke i ettertid. Jeg har aldri i livet faktisk bedd om la meg få det slik og slik. Det er for jeg er opptatt av det skal være riktig og meninga. Da mener jeg ikke at det skal være riktig og meninga for hele ditt liv. Men at det skal være riktig og meninga her og no eller en stund av livet. Når det er sagt så tror jeg at det finnes noe som også er meninga for resten av livet.  Men troen gir meg flere faktorer som er med å avgjøre et valg. Som det heter i salmen eller sangen Det er makt i de foldede hender  svar kommer underveis, engler kommer med bud.  Andre mennesker er også viktig når jeg skal ta valg. Det er ikke alltid jeg gjøre hva andre sier. Men allikevel kan de gi meg tanker, konstruktiv kritikk, visdom og råd som er viktig å ta med i valg. Jeg burde nok definivt høre mer på andre. Jeg har fått både advarsler og konkrete råd hos andre. Jeg har blitt så irritert og sint. Så har jeg tenkt i ettertid du har hatt helt rett og jeg skulle gjort det du sa.  Kunnskap er også med til en viss grad avgjøre hva jeg velger. For eksempel  kunnskapen om hvor viktig trening og sunn mat er.

  Du har nye muligheter hver dag  og nesten ufattelig med muligheter  når det gjelder alt. Så hvis noe gikk dritt så finnes det omtrent alltid andre nye muligheter.



Ingen kommentarer: