mandag 25. oktober 2010

Bokanmeldelse av Forbyttet av Håvard Rem

Min mor fortalt meg om at hun hadde lest i et  ukeblad om en som hadde blitt forbyttet på fødestua og hadde vokst opp i feil familie. Han hadde ikke fått vite om noe om forbyttelsen  før i 2006. Nå hadde han utgitt bok om det. Dermed var jeg solgt og jeg MÅTTE BARE lese denne boka. Det var 3-4 måneder ventetid på bibliotek i byen. Så jeg brukte samsøk og fant et ledig eksemplar i Arendal. Jeg var overlykkelig når boka var kommet til mitt bibliotek og jeg lest den ut på et svisj. For å si det først som sist alle bøker ( romaner og fagbøker) som omhandler adopsjon  er av interesse… Så har dere bok anbefalinger om emnet så skrik ut!!!. No er ikke forbyttelse det samme som adopsjon. Men det er no ikke langt unna.

Boken handler som sagt om Bjørn Erik som blir forbyttet på fødestua med en annen. Man får vite mer om Bjørn Erik liv.Alt fra oppvekst fram til no.   Samtidig får vi høre historien til den biologiske slekta til Bjørn Erik og den familien vokst opp i.  Vi får høre om hvordan det er etter avsløringen. Det vil si etter Bjørn Erik vite sannheten om sitt eget liv. Det jeg var misforøyd med handlinga var at det til tider var ting som ikke hadde med saken å gjøre som ble tatt opp.

Språket var lett og det gjorde at det var lett å komme igjennom boka.  Men selv om det var lett så var det godt. Men det hadde tidvis noen tungre deler som gjorde at enkelte ting måtte jeg lese på nytt.

Jeg likte denne boka kjempegodt. Selv om jeg ble litt ( eller veldig) forbanna på nærmiljøet inkludert familien som ikke fortalt  han eller den andre som ble forbyttet sannheten som visste det hele livet.  Det er greit nok at man ikke kunne bli byttet tilbake. Det å vite sannheten kunne bringe med seg  vonde følelser. Men det går ikke an at en person sin sannhet om livet skal være basert på løgn uten at en vet det selv.  Dermed fikk meg boka til å skjønne arv betyr mye. Hovedpersonen følte at var fugl unge i  feil reir hele livet.  Den forbyttet og hans etterkommere hadde mer til felles den biologiske slekta enn den familien han vokst opp i.  Nå sier jeg ikke at arv er det som betyr alt. Men at arv kan bety masse like som miljø kan bety masse.

Du lurer kanskje på det samme som meg. Hvorfor hører man ikke intervju med den andre forbyttet og hvorfor blir det ikke fortalt så mye om han i boka. Det har med at han vil ikke fram i media.

Du kan lese og se intervju med den forbyttet her,her,her og her.