Søk i denne bloggen

mandag 25. oktober 2010

Damenes detektivbyrå


Kilde: http://www.aukan.net/wp-content/uploads/2010/08/no1-ladies-Small.jpg


I det siste har jeg hatt dilla på  serien/ filmene om Damenes detektivbyrå…  Jeg har visst lenge om bøkene og filmene. Men har tenkt de ikke er noe for meg.  Jeg trodde det var  tradisjonell krim med drap og avsløring. Jeg som bibliotekar burde vel være den som anbefaler. Den som gjør at folk ikke har fordommer og misoppfattelser om bøker og filmer. Men noen ganger trenger en bibliotekar andre som forteller at du har feil fordommer og misoppfattelser. Jeg hørte nemlig hos andre det var ikke tradisjonell krim. Men mest familie dramaer man løste opp i. Dermed var jeg solgt.

Jeg er enig i at det er mest familie drama man løser opp i. Men det er jo andre saker de kvinnelig detektivene løser opp.  En gang er det også et drap uten at det blir for skummelt. Jeg synest de detektiv sakene  de løst opp i var både bra og spennende. De gikk ikke i den fellen at det ble for dumt. Selv om jeg noen få ganger ble litt skuffet fordi de hadde en sååå råbra og spennende sak før og no har de sak som ikke er så bra. Det var også humor i serien. En humor som jeg synest er helt herligJ. En annen ting som jeg vil trekke fram er patriosme. Serien viser en sterk patriosme til Afrika og spesielt Botswana. Men det synest jeg er bare positivt. Kanskje det er årsaken til at jeg har tre filmer om Afrika ventende på meg.




Jeg må lese bøkene en gang. Serien var utrolig bra selv om den ikke nådde helt fram=)=)

Terningkast:

Ingen kommentarer: