Søk i denne bloggen

søndag 31. oktober 2010

Fedrenes løgner av Tom Egeland

Kilde:

Jeg hørte om Fedrenes løgner av Tom Egeland først i Vg eller Dagbladet hvor de skrev kort om ulike bøker som var høstens bøker. Jeg tenkte når jeg lest om fedrenes løgner for ei kjedlig bok det må være. Men så begynte det å komme mer artikler og intervjuer med Tom Egeland angående boka. Da ble alt mye mer interessant. Men det som pirret meg til å lese boka var familie hemmeligheter – og løgner.


Boka handler om Victor Scott som skal skrive roman om sine tre kjente forfedre. Faren Carl Christian Scott som døde i Vestisen. Farfaren William Scott som vant nobels litteratur pris og som også var Krigshelt. Oldefaren Alxander Scott Som bodde på en øde øy i tjue år. Boken er i hovedsaklig delt opp i tre deler etter de tre forfedrene. Hver del beskriver oppveksten og livet til hans forfedre. Men også deler av de har skrevet med unntak av William. Faren til Victor Scott skrev dagbok og hans oldefar ga ut en bok om hvordan livet på en øde øy var. Hver del inneholder også Victor sine betraktninger sine forfedre. Boka inneholder også en del hvor Victor kommer fram til han vil skrive roman om sine forfedre. Det er Epilog som forteller hva som skjedde videre. Som tittelen sier handler boken om løgner også. Jeg har ikke fortalt om alle deler av boka fordi det vil røpe en del av den spennende historien.

Språket var overraskende. Jeg hadde aldri lest noe av Tom Egeland før. Jeg hadde forestilt meg at språket var tungt og boka var dermed kanskje litt vanskelig å forstå. Boka hadde et veldig lett språk. Men vakkert og orginalt. Spes. Når han har noen veldig beskrivende deler.

Det er ikke legge under en stol at jeg digga forfedrene hans og synest de var ufattelig spennende…. De er sånne man kunne tenke lese biografier om, se på tv om eller lese artikler om. Men kanskje aller helst bli kjent med. Ja de karakterene var så spennende at de var tiltrekkende…. En ting var det de holdte på med var ufattelig spennende. Men deres meninger, tanker og følelser var like spennende. Selv om jeg synest til tider at de var kanskje irriterende likegyldig og jeg skal innrømme også at jeg ikke likte deres forhold til rusmidler. Av de kvinnelige karakterene vil jeg trekke fram Victor sin farmor. Ho hadde spennende meninger og var også brennende engasjert samtidig som ho var litt uvanlig. Dette er grunnen til at jeg digger ho!!!.

En annen ting som gjør at jeg elsker boka var familie hemmelighetene – og løgnene. Jeg liker ikke i det virkelige liv. Men i litteraturen elsker jeg det!!!. Når jeg kom til den først ble jeg litt skuffa. Den var jo for ”vanlig”. Mens andre var litt mer uvanlig og mye bedre. Jeg trodde at no visste jeg det meste. Men der tok forfatteren meg på senga. For de var ikke de viktigste og største . Jeg blei overraska og klarte omtrent ikke å legge ifra meg boka etter det. Jeg har valg bevisst å ikke bruke begrepene familie hemmeligheter – og løgner for det røper for mye.



Andre positive ting si om boka var at den var veldig struktert lagt opp. Den ble dermed ryddigere og ikke et rot. Det var et slektstre og navn på alle personene før boka begynte. Noe som var veldig bra når det gikk litt stå med mange navn.



Jeg har lite negativt å si om boka. Det som var mest negativt med boka var mest min egen skyld. Når ei boka blir enormt bra og spennende har jeg en lei tendens til å lese slutten. Det gjorde jeg selvfølgelig med denne boka. Det ble røpte en del ting som jeg ikke visste. Det ødelagt ikke for spenningene. Jeg vil vite hvordan de komme fram til disse løgnene. Jeg ble veldig lei og utålmodig siste del av boken fordi jeg vil komme til de delene jeg vil høre om. Så en del av boka fikk jeg ikke like godt med som resten av boka. Selv om boka var godt struktert så kunne den blitt en smule mer struktert. Jeg kunne av og til bli litt usikker på hvem jeg leste om.

Boka var en høydar og den skal kjøpes inn i hardback og stå sammen med yndlingsbøkene mine<3. Jeg skal definivt lese mer av Tom Egeland. Ja jeg vet at han har skrevet helt andre bøker før. Men handler de ikke om hemmelig symboler og koder og konspirasjonsteorier? Eg elsker slike bøker!!

Ingen kommentarer: