Søk i denne bloggen

søndag 10. oktober 2010

Forandringer, del 2

I juleboka mi skriver jeg alltid en oppsummering av året og veldig ofte har det stått dette året ble noe helt anna jeg trudde det skulle være. Gjennom et helt året kan det faktisk skje ufattelig masse. For det finnes møter, andre mennesker og andre ting på godt og vondt som forandrer ALT. Det igjen fører ofte til at framtidsønsker, drømmer, ønsker og andre ting blir snudd på hodet.Så de drømmene og framtids ønskene som du gikk inn i det nye året med kan være totalt annerledes enn de du går ut av året med fordi livet tok en brå vending…. Egentlig ganske fascinerende og rart å tenke på ( og mer eller mindre godt eller vondt):)




Jeg liker at man vet ikke alt som skjer i livet og tror det er veldig bra. Livet blir så utfattelig spennende av det!!!. Man sitter med en følelse av spenning og nysgjerrighet. Livet hadde vært gørr kjedlig hvis man visste alt som vil skje videre i livet. Jeg tror det er helt nødvendig å ikke vite alt som skjer. Du trenger visdom, kunnskap og erfaringer som du trenger videre i livet. Du får det gjennom det som skjer i livet. Hvis du visste på flere års forhånd dette vil skje og det er rette for meg. Vil du ikke vente? Jo det tror jeg. Dessuten blir du spart for masse vondt og kjipe ting. Tenk om du visste lenge før at du vil miste faren din på en bestemt dato eller om andre kjipe ting lenge før det skjedde. Da er det bedre med den tid, den sorg…



Jeg er ganske interessert i temaet Historien om det som ikke skjedde. Det finnes bøker om det så jeg vil lese. Der spekulere de bl.a. hva vil skjedde hvis Ikke Blucher Sank eller hva hvis ikke Kong Christian og Dronning Maud fikk nok stemmer til å bli kong eller dronning. Jeg har filosofert selv over teamet historien om det som ikke skjedd i mitt eget liv. Jeg kunne ha bodd en annen plass enn Tromsø, hadde et annet yrke og kanskje hadde samboer. osv. Men er glad for at det meste ikke skjedd. Uansett har jeg lært og fått visdom.

Ingen kommentarer: