torsdag 11. november 2010

Bok anmeldelse av bok nr.9 Ulmende glør av Anne Lise Boge ( Morshjerte serien)

Jeg er så heldig som får bøkene i serien Morshjerte en god stund før de andre. Begynn å abonnere på de og du får dem en god stund før. Jeg skal prøve best mulig og ikke røpe alt for mye som skjer for de som ikke har lest boka. Men kan vel begynne med at jeg ikke likte denne boka så godt som de siste. Det som har bygget seg opp i serien er jo på vei til skje eller så har det skjedd. Men boka er ikke så dårlig som de første bøkene av Morshjerte. Pga. forfatteren skriver ikke imot det jeg vil skje. Det har kommet mange hint i de siste bøkene hvor de fleste kortene er kommet på bordet i denne boka. Det er kommet nye hint og momenter som jeg er spent å se hva som skjer videre med. Forfatteren har sagt at du vil bli til å få noen nye overraskelse og det er jeg enig i. Så burde jeg vel være kjempeoverraska over slutten som gjør at jeg nesten ikke klarer å vente på nesten bok. Men det er jeg ikke. Det bruker alltid ende i drama som aldri blir noe av eller som gir konsekvener. Jeg blir så skuffa hver gang av når jeg begynner på ei ny. Hvorfor kan aldri sluttdelen av ei bok få mer konsekvenser??. Det er fortsatt kapitler som omhandler Jenny. Noe jeg regner med fordi ho vil nok med tida komme i kontakt med sin biologisk slekt. Jeg holder fortsatt en knapp på det jeg har skrevet om det før. Ho dukker nok opp hos Trond og Elise ( aller helst Maren), Magnus og Olaug, Birgit og Dr. Moe eller Inga og Frank.  Ellers aldri har Maren hatt så god grunn til å gå fra Thorleif. Trond og hans familie ( og resten av familien som bor i bygda til Maren) er inne på alle vinkler. Ho har vanskelig for å unngå han både i forretningsliv og privat no…. Det er jeg storfornøyd med!!!!

For Morshjerte interessert, Nye teorier:

Det kan hende jeg er helt på bærtur. Men det får no være. Forfatteren elsker mange hint. På to steder i boka Ulmende Hjerter stod det at Maren synest Trond er så ulik familien sin og han har trekk som ingen har. Det først jeg tenkte her er det noe som ikke stemmer og her er det et nytt drama. Her kan man lure i hvem Trond sine virkelig foreldre er. Han kan være adoptert ( gitt bort, kjøpt) eller en av foreldrene er foreldren hans og den andre er ukjent. Men jeg tror nok mest på at Trond er blitt gitt bort eller adoptert. Jeg tror også han kan være nær slekt som søsken eller søskenbarn med Maren. Maren er enebarn og det gikk lang tid før foreldrene fikk henne. Dessuten virke det som Faren til Maren setter ære framfor alt. Men kanskje var han febrilsk for å skille Maren og Trond siden de er søskenbarn, søsken eller i verste fall tvillinger. No vurdere jeg å lese første boka opp igjen for å finne ut hvem de ligner og se etter andre interessant opplysninger.