tirsdag 23. november 2010

Bok anmeldelse av boka Etter skuddene, historien om da pappa drepte mamma

Det var flere grunner til at jeg ville lese denne boka. Hva kan være motivene bak en slik grusom handling og prosessen til at noe så ufattelig kan skje…... No kan man jo ikke si at alle menn som dreper eks/ nåværende kone, samboer og kjæreste har samme motiv. Men allikevel kan man jo se på et eksempel. En annen grunnen til at jeg vil lese boka var hvordan man klarer man å forholde seg til faren sin som drapsmann. Den gode og omsorgsfulle faren din som sto ved din side, støttet deg og heiet på deg var plutselig blitt drapsmann.

Boka var veldig bra. Men det sier seg vel seg selv at boka var vond og vanskelig. Jeg satt med klump i halsen så si hele boka igjennom. Noen ganger trillet tårene. Jeg satt og tenkte flere ganger hvordan Kunne denne kunnskapsrike, dyktig og resepektert legen som hadde stor omsorg for sin familie finne på noe slikt. Noe jeg tror hans Barn også lurer på. Datteren har ikke svartmalt faren. Hun forteller om den gode oppveksten og den gode faren gjennom oppveksten. Hun forteller at hun er glad i han, savner han og om hans gode sider. Men hun forteller også om fallet hans før drapene skjedde. Hun forteller like mye om hat til sin far som kjærlighet til sin far. I reklamen for boken forteller Liselotte at det hadde vært mye hat og kjærlighet. Hun måtte ta forhold til han på to måter. Det ene var som drapsmann til sin mor og det andre var som sin far. Sånn opplever jeg delene med faren å gjøre i boka. Moren er beskrevet så vakkert både i form av den ho var, men også som mor. Ellers står det om en del andre ting. For eksempel drapene, begravelsen, tiden etterpå og hvordan nærmiljøet stilt opp. Det blir også fortalt om bryllupet til Liselotte og når hun fikk sin førstefødde. Det er også kapitler der hun deler tanker. Boka fikk meg til å tenke. Det ene er hvor viktig det er å bry seg og det ligger mye i ordtaket en gang for masse er bedre en gang for lite. Men den fikk meg også til å tenke på helt nye måter. Ting som man ikke tenker på til vanlig. Men når hun deler disse tankene så ser jeg tingene sånn som ho og er helt enig.

Boka er til å anbefale. Selv om den er ganske grusom …

Tilslutt vil jeg dele noen sitater fra boka:

Jeg skal aldri ty  til eller tillate fysisk eller psykisk vold  i mitt hjem. Jeg skal aldri tolerere misbruk av noe slag. Vi skal ta vare vare på hverandre og være interessert i hverandre, uten å føle for sterkt eierskap. Kanskje dette er selvsagte verdier for de fleste. Men med en bakgrunn som min, tror jeg på viktigheten og verdien av å velge ståsted.
( Haugsnes 99:2010)

Jeg savner den personen  som jeg tror ser på bildene i familiealbumene.  Jeg ønsker av hele mitt hjerte at jeg hadde kjent denne personen bedre. Hvis jeg hadde kjent denne personen før han ble syk, hadde jeg kanskje prøvd hardere?[…]
( Haugsnes 208:2010)

Intervju med Forfatteren Liselotte Haugsnes på Viggo på Lørdag

Intervju med Liselotte Haugsnes og to av de tre søskene i Dagbladet