Søk i denne bloggen

søndag 5. desember 2010

10 litteraturmål for 2011

Det er flere bokbloggere som er begynt å skrive om litteraturmål for 2011 og jeg er blitt inspirert til å lage selv en slik liste. Les Stines Notater, Migrating coconuts , Bokorm, Julies bokbabbel og Lines bibliotek som har også laget litterturmål for 2011. Hvis dere har tips til hva jeg kan lese så kom gjerne med=)


1. Jeg vil lese mer fantasy. Aller helst vil jeg lese Hobbiten og Ringens Herre som har stått ulest i bokhylla i noen år. Men også resten av tunnel serien og kanskje enda flere fantasy bok.




2. Jeg vil lese Twilight serien. Jeg hadde tenkte å gi meg en utfordring med å lese en serie siden jeg sliter litt med å lese serier. Men så kom jeg kom på at jeg har såååå lyyyst å lese hele Twilight serien samt ….Tunnel serien av Roderick Gordon & Brian Williams og Jordens barn serien av Jean M. Auel er også serier som jeg har drittlyst til å lese… Jeg er kjempefornøyd hvis jeg klarer å gjennom hele twilight og flere eller alle bøkene av de andre jeg nevnte.







3. Jeg velger ofte vekk mursteiner fordi jeg tenker jeg vil holde på med den i det uendelig og da er det mange andre bøker som jeg ikke får lest. Men ender vel kanskje opp med å ikke lese mange gode mursteiner. Jeg er blitt litt bedre med i det siste. Men ikke bra nok. Jeg skal lese to mursteiner og kanskje enda flere. Den SKAL være på 400 sider eller mer.





4. Jeg er litt som andre som leser sjelden klassikere. Noe av grunnen er at det er kjedlig. Men største grunnen er at jeg vil lese de sjeldne bøkene som få sjeldne leser og som blir litt glemt. Klassikerene er jo så kjent at flere leser de og de blir brukt i undervisningen.osv. Men jeg går jo kanskje glipp av noe veldig bra. Noen klassikere har jeg lest og noen likte jeg svært god. For eksempel Dukkehjem av Henrik Ibsen og Sjur Gabriel av Amalie Skram. Det er ikke ligger under en stol at de fleste klassikerene som jeg har lest har jeg lest mens jeg gikk på skolen. Men klassikere som jeg har lyst er flere bøker av Sigrid Undset og Amalie. Men også To bøker (Victtoria og Pan) av Knut Hamsun og Fiskerjenta av Bjørnestein Bjørnson. Men også bøker av Jane Austen, Toni Morrison, Dorris Lessing, Jules Verne og Charles Dickens. Jeg hadde nok lest Jane Austen før hvis jeg ikke hadde så lett for å falle pladask for de mannlige karakterene!!;). Men har nok ingen problemer å velge ut klassikere jeg skal velge. Jeg skal lese minium to klassikere. Den ene skal være fra en norsk forfatter og en annen fra en utenlandsk forfatter.



5. Å lese en bok om gangen. Det funker ikke så godt for meg å skulle lese flere bøker om gangen. Da blir noen ulest og mange halvlest. Jeg må være kjempstreng med meg selv og si en bok om en gangen. Det er jeg blitt litt bedre til i det siste og resultatet har blitt flere leste bøker.



6. Jeg er elendig i Engelsk. Egentlig bør jeg holde engelsken min ved like og aller helst forbedre den istedfor å skygge unna alt som heter engelsk bøker. Jeg har vurdert flere ganger å legge alle bøker jeg leser vekk istedfor å begynne lese engelsk bøker. Men har ikke gjort det enda. Men håper og tror at 2011 blir året for engelsk bøker. Jeg vil lese to engelsk bøker i året som kommer. Kriteriet er at det er lettlest og at det er noe jeg liker. Kom gjerne med tips:)



7. Jeg vil skrive anmeldelse av alle bøker jeg leser. Til dags dato er det som oftest bøker fra bokblogg turneen og bøker som jeg synest er fantastisk god som jeg blogger om.



8. Jeg vil lese flere bøker som ikke omhandler kjærlighet. Jeg er i følge mine aller beste venner nesten over romantisk. Jeg har enormt lett for å velge kjærlighets bøker – og filmer framfor alt annet. Men jeg liker andre tema og disse vil jeg priotere litt ekstra i år. Men hvis jeg ser på de bøkene jeg liker aller best og andre jeg liker veldig godt så kommer det også andre bøker enn kjærlighet opp. For eksempel Fedrenes løgner, Harry Potter bøkene, Tunnel serien, La meg synge deg stille sanger, La Nordlyset slette ditt navn.Det betyr ikke at jeg ikke skal lese kjærlighetsbøker. Men bare begrense mengden



9. Jeg vil lese flere bøker som er blitt filmatisert. Da aller helst de jeg har sett filmene, men ikke lest boka til. Det er bøkene En helt vanlig dag på jobben, Min søsters vokter av Jodi Picult, Den siste sangen og Netter i Rodanthe av Nicholas Sparks, Han er faktisk ikke interessert, Alice in Wonderland av Lewis Carroll, Damenes dektektiv byrå serien av Alexander Mccall Smith, Den tidsreisende kvinne av Audrey Niffenegger, Bienes Hemmelig liv av Sue Monk Kidd, P.S. I love you av Cecelia Ahern, Engler og Demoner og Da Vinci Koden av Dan Brown, Aquamarine av Alice Hoffman, Drageløperen av Khalid Hosseini, Mannen som elsket Yngve av Tore Renberg, Gymnaslæreren Pedersen, Stjernestøv av Neil Gailman og alt av Jane Austen og Stephanie Meyer. Det er ganske masse. Noen av filmene er blitt mine favoritter og andre igjen synest jeg var kjempebra selv om det ikke ble favoritter. Det er også noen jeg har utelukket. Men det sies at man ikke skal dømme en film etter ei bok. Så kanskje jeg burde Elizabet Gilbert sin bok Spis, elsk, lev en sjanse.



10. Å lese flere bøker fra min DIGRE boksamling... En annen utfordring er vel også å ikke gjøre den enda større enn det den er.

6 kommentarer:

Julie sa...

Her var det mange gode mål. Vi er helt motsatt når det gjelder punkt nummer 8. Jeg leser nesten ingen bøker som handler om kjærlighet (vel, det er jo gjerne en bihistorie). Men jeg skal, som jeg skrev på min blogg, prøve meg på Jane Austen. ;)

Ladybug sa...

Så fine mål du har satt deg :) Bøkene i Twilight-sagaen kan du jo nesten bruke på i hvert fall to av punktene dine, målet om å lese serien og mursteiner(for de er vel alle på godt over 400 sider ;)).

Hvis du ønsker å forbedre engelsken din vil jeg anbefale deg å starte med å lese en barne- eller ungdomsbok med greit og forstålig språk. Så kan man heller gå over til noe litt mer avansert når man føler at det går greit. Lykke til!

Jeg er for dårlig til å lese bøker på norsk jeg egentlig, leser nesten kun bøker på engelsk. Går mest i fantasy :)

linesbibliotek sa...

Jeg leste nettopp Spis, elsk, lev og syntes den var veldig inspirerende. Anbefales! Og Jane Austen er det bare å glede seg til... Selv om det er mye kjærlighet i romanene hennes, vil jeg likevel ikke kalle dem kjærlighetsromaner, for de handler om så mye. Stolthet og fordom er den jeg liker best. Hvis du ikke har lest Charlotte Brontës Jane Eyre ennå, er den også en klar anbefaling fra meg. Klarte ikke å legge noen av dem fra meg, selv om de er på over 500 sider. Lykke til med å nå målene dine! :-)

Synne sa...

Hvis du vil prøve deg på mer fantasy vil jeg anbefale Septimus Heap-serien (Angie Sage) og Mira (Josefine Ottesen). Den første er veldig fantasifull og har blitt sammenlignet med Harry Potter, den andre har kvinnelig hovedperson, er tøff og har også litt romantikk i seg:)

Askeladden sa...

Takk for mange gode boktips som jeg skal notere meg=). Jeg skal kanskje gi Spis, elsk og Lev av Elizabeth Gilbert en sjanse. Jeg er litt spent på hvordan jeg klarer å fullføre alle disse målene. Men jeg er målbevisst for jeg vil gjennomføre alle som en. Jeg er allerede godt i gang med 4 og 8. Jeg leser nemlig Barnepiken og koser meg med den=)

Stine sa...

Så fine mål :) jeg slenger meg med på twilight-bøkene, har dem i hylla men ikke vært i rette "stemning". Morsomt å se at mange er ivrige på klassikere!

Lykke til til oss alle:)