Søk i denne bloggen

torsdag 2. desember 2010

Morfar og slekt

Plutselig dukket det opp et bilde av min kjære Morfar i foto konkurransen Næringsliv i nord. Han er verdens sprekeste 88 åring og av alle pensjonister jeg kjenner eller vet om!!!!!!. Han kan forsatt jobbe ( som du ser på bildet), Fiske ( som å dra på fjorden f.eks.) og  være alene hjemme  i flere uker mens mormor er på kurbadet. Han ser ikke gammel ut og den eneste fysiske plagen han har er Kols. Jeg tar av meg hatten og er sykt imponert over at man kan være så sprek.....Men det ligger nok i familien. Han har to onkler som er blitt 103 år og flere som har vært nesten 100 år da de døde. De fleste av de var omtrent eller like sprek som morfar. Jeg håper jeg har arvet de genene:))).

For de som lurer kan jeg si at jeg er halvt nordlending og bilde er tatt fra Nord Lenangen hvor min mor kommer fra. Så det betyr at jeg kan dra på helge besøk til mormor og morfar i Lenangen hvor min tante og onkel bor. I Tromsø bor alle søskenbarnene mine ( 6 stk. jenter/damer) på mamma`s side samt verdens beste tante og verdens beste onkel. Jeg synest det er fint å ha familie min her:). Det kule med å aner som ikke er langt fra Tromsø er at man er slekt med så mange kjent folk=).  Når jeg leser bak i  slekts bøkene  hvor det står register over alle man er slekt med i så bruker jeg veldig ofte finne flere kjentfolk. Jeg fant ut i fjor at jeg var slekt med husverten etter å ha bodde der siden 2005. Jeg var også sju mening med en kompis fra Vestlandet og en annen jeg kjenner hjemmefra. Vi stammer fra en som det er ei nøtt å løse opp i. Han blei nemlig kastet av et engelsk fangeskip for han var syk. I vår familie sies det han ble kastet av på Vannøya. Men i et annet slektsledd ( hans andre sønn) fortelles den samme historien. Men hvor han ble kastet av er noe helt annen det vi har blitt fortalt. Men hva som er sant vet jeg ikke. Men noen slektninger av familien min har funnet at han er bergenser og ikke utlending som man kanskje trodde før. Jeg holder på å nøste opp mer om han for tida.

Jeg klarer ikke engang å legge bildet på dataen. Men her er link til bildet=)

Ingen kommentarer: