søndag 16. januar 2011

Bokanmeldelse av boken Under de dype skyggene av løvtunge trær

Kari Fredrikke Brænne er opprinnelig utdannet bilde kunstner. Hun har jobbet med alt fra bildekunst til film. Hun har også skrevet flere skuespill som har blitt spilt på flere scener i Norge. Av en annen verden var hennes debut roman og under de dype skyggene av løvtunge trær er hennes andre roman.

Boken handler om Evelyn, Wilhelm, Robert ( Robin) og Lukas. Evelyn bor for seg selv på en litt øde plass. Hun er vel det man kaller en eremitt. Den eneste sosial kontakten hun har er med venninen Aslaug. Hun har også en sønn som heter Wilhelm. Hun har lite eller ingen kontakt med han. Han sender kort til henne av og til. Wilhelm er flyttet til Usa og flytter fra sted til sted. Han jobber som en slags skogvokter/gartner. Han har også en sønn som heter Robin ( Robert). Han ble forlatt i skogen som liten av sin far. Men ble funnet og ble adoptert. Han vet ikke hvem som er han sine biologiske foreldre. Robert er en kjent skuespiller. Han har en sønn som heter Lukas som er en veldig Fantasifull skapning. Evelyn har bedd sin sønn hjem til bursdagen sin for no skal ho fortelle han alt. Hun har også bedd Robin til seg. Hun har gitt ham skattekart og bedd han hjem til seg selv selv om han ikke skjønner hvem ho er. Skattekartet er veien til en hytte. En hytte som familien eier og som bærer på hemmeligheter, faktisk flere. Det vil si Evelyn og Wilhelm har hemmelighter når det gjelder denne hytta. Robert drar dit på feil tid sammen med sin sønn Lukas. Men kan si såpass at det går bra med dem tilslutt. Det er også en fjerde fortellerstemme som er med i blant. Det var ikke før på slutten av boka jeg visste hvem det var.

Språket var bra og til tider enkelt. Men også noe tungt. Så noe leste jeg flere ganger. Jeg synest språket er nesten poetisk og det var fantastisk samme var bildene i bokene som kledde boka. Boken hadde litt brå overganger av og til. Men etter hvert ble det bedre når man kommer i boka og blir kjent med personene i boka.

Alle hovedpersonene er ondskapsfull og destruktive. Men det er godt ”innpakka”. Men og mer kommer det fram hvor ondskapsfull de egentlig er. Jeg satte tenkte er de virkelig så fæle. Det er ikke så rart at Wilhelm er som han er blitt sånn Moren er. Han er også for øvrig ektremt sjalu. Så sjalu at han blir ondskapsfull. Den beste av hovedpersonene er Robert ( Robin). Han er ikke ondskapsfull. Men har allikevel store problemer. Men tror Jeg må bare tilføye at det var ganske ekkelt og ikke minst skummelt det han opplevd og såg i hytta når han var liten. Det var beskrevet fra barns øyner.

Boken minte meg veldig om verdens fineste bok La meg synge deg stille sanger av Linda Olsson store deler av boka<3. Språket, bildene, hemmelighter og karakteterer som lever som eremitter og som har lite relasjoner. Store deler av boka klarte jeg ikke å legge den vekk ifra meg. Jeg leste på denne boka rett før jeg skulle til Tromsø. Jeg valgt å levere den tilbake til biblioteket før jeg dro siden det hadde blitt mer bagasje ( som var fra før av kanonmasse) og ikke visste jeg heller om biblioteket vil sende det tilbake til folkebiblioteket hjemme. Jeg hadde mildt sagt traumer med å levere den tilbake og den dagen jeg ikke kunne lese i denne boka var fæl…. Selvfølgelig hadde jeg ordna meg at jeg kunne lese videre i den når jeg kom til Tromsø. Før jeg dro så stoppa jeg meg selv i lesinga for jeg visste det ville bli enda verre å levere den tilbake. Den var i lang tid mens jeg leste boka en favorittbok eller rett rundt. Men dessverre var slutten en stor skuffelse.  Jeg ville at det skulle andre hemmligheter og at det skulle bli skikkelig gjenforening. Men derimot satt hemmelighetene ( i hvert fall en av de) et skikkelig stukk i meg. Dessuten ble jeg faktisk så redd av slutten av boka at jeg låste alle dører og dro foran alle gardiner og hoppa til av den minste lyd. Men jeg er ikke blitt så redd og skuffa at jeg ikke skal lese debut romanen til forfatteren ( og andre bøker ho vil ho komme med) og den kan anbefales videre.