Søk i denne bloggen

lørdag 29. januar 2011

Bokanmeldelse av Morshjerte nr. 10 Det skjøre livet av Anne Lise Boge

Eg har så mye lese for tida at jeg blir stressa av det og denne boka hadde egentlig ikke tid. Men man har tid når man har ventet altfor lenge på den og at man har drittlyst å lese den<3

Eg var litt spent før jeg begynte å lese den. Jeg tror leseferdighetene mine er gått opp litt i det siste. Det vil si jeg må ha litteratur som har et språk og handling som utfordrer meg mer. Jeg har nemlig aldri meg irritert meg så masse over språk og andre ting som jeg har no og legger merke til ting jeg ikke har gjort før. Men jeg er forsatt FOR kiosklitteratur og annet lettere litteratur. Det har nemlig gitt meg leseglede og utviklet mine leseferdigheter. Språket i Morshjerte er ikke noe rope hurra for og jeg legger selvfølgelig merke til at det er ikke så bra. Men det betyr ingenting for meg rett og slett for den serien betyr så masse for meg<3. dvs. handlingen gjør at jeg ELSKER denne serien<3.

Jeg føler at jeg ikke kan si så mye om handlingen i den tiende boka i Morshjerte for det er så mange overraskelser, og det mer enn vanlig. Men omslaget og baksideteksten røper at Maren er Gravid, Lina reiser til Oslo og hun har en datter som heter Mathilde som skal bo på Høgås 1 år. Det finnes andre overraskelser også. Men desverre mest sørgelig og kanskje den gledeligste var på slutten.

Men ihvertfall er Maren  så naiv at det er latterlig og for dumt........... Jeg tror ikke jeg har lest om noen som er så naiv i litteraturens verden.  Unnskyldningen hennes at ho har gjort så mye galt at ho skal akseptere alt synest jeg holder ikke mer. Thorleif har like masse svin på skogen som henne. Men heldigvis har ho gitt han er ultimatum ( som jeg HÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅPER at ho holder !!!!!!!!). Det brøt han faktisk like etterpå og egentlig før også. Men det vet selvfølgelig ikke Maren. Jeg fatter ikke at ho kan være så dum at ho ikke skjønner at Thorleif er faren til Mathilde....

Jeg liker svært godt at de har forandret litt fokus i boken. Vi har fått vite lite om Thorleif``s utroskap med Line og det man har fått vite er gjennom andre. Jeg lurte masse på hvordan er forholdet mellom han og Line er og hva han sier til ho. Thorleif virker jo som verdens mest trofaste mann. Han sier til Maren at ho er den eneste som han elsker ufattelig masse, vil ikke ha andre enn ho og derfor vil han være trofast mot ho. I neste øyeblikk er han utro mot Maren og er i armene til Line. No veit jeg iallefall mer om forholdet de har ut i fra deres side og hva Thorleif sier til Lina. Selv om jeg ikke liker å si det  så liker jeg litt kamp, sjalusi og drama i litteraturens verden. Håper Lina får det som ho vil ha det. dvs. ho får Thorleif.




Ellers er Trond mye mer med i bøkene enn før ( dvs. de første bøkene) og det gleder mitt hjerte!!!!!!. Han og Maren har aldri hatt så godt grunnlag for danne forhold som no pågrunnet av flere ting. I glimt er Maren også på Gli og det gleder mitt hjerte!!!!!!!!!. Ellers er det flere ting med Trond som jeg er dødsens nysgjerrig på ..... Men det kommer nok mer om det  i de andre bøkene. Han er iallefall mye mer Trofast og ekte enn Thorleif. Selv om han ikke er akkurat det no. Men de som leser serien vet hvorfor.



Slutten var det først jeg leste siden jeg leste i bokanmeldelsen til Bokorm at det ville forandre livet til Maren. Slutten var kanskje den største og gledeligste overraskelsen i hele boka...... Jeg er ikke sikker på at det vil forandre livet til Maren. Men krysser skulder, kne, tå og alt anna for at det skal gjøre det!!!!!!!!!!!!!!!!!!. Slutten i bøkene bruker ende dramatisk så bruker det ikke skje så mye rundt den. Jeg har to alternativer hva slutten  vil prege serien videre. Det første alternativet er at det vil ende opp i løgner og sannheten ikke kommer fra. Det andre alternativet er sannheten kommer fra og det blir et liv uten like pågrunn av den. Jeg tror det første alternativet skjer, men håper på alternativ to. Men slutten fikk meg til å tenke på en teori jeg hadde før om hva som vil skje videre i Morshjerte og den har jeg ikke fortalt noen. Men håper IKKE at denne teorien stemmer. Ikke kan jeg si så mye om den her for da røper jeg altfor mye. Men uansett er det slutten som gjør at jeg må vente to altfor lenge måneder på å lese videre på serien og at jeg venter spent på tittelen, omslaget og bakside teksten som forhåpentligvis kommer til uka!!!!!!!!. Håper den kan røpe noe om hva som vil skje videre=). Tilslutt vil jeg dele et vakker trist sitat fra boken.



Hun Nikket stumt og begynt å famle i vesken sin, dro opp esken med ringen.. E fekk ikkje gitt deg den her sist, Trond, men du lyt tak den att. E kan ikkje... e forklart deg da det sist, at e ikkje kan tak imot den.Hun holdt esken frem mot ham, kikket fort opp og følte at hun sank inn i det dypblå blikket hans.
Men e vil at du skal ha den, Maren. E vil at du allveg skal ha noko som minner deg om det vi to hadd ilag. For meg betydd det noke e alder kan glømme - noko e alder vil glømme. Men e kan ikke... Gjøm den sa han sakte. Kan hende får du snart ei lita dotter. Med tida kan du gje ringen til ho. Kan hende er det ein lykkering, ein ring som vil gjer at ho finn den kjærligheta som vi to alder fekk oppleve. Den som varer for alltid, som blir der dypt inni ein, sjølv om livet må gå vidar. Dotter mi? hvisket maren hest. Ja, e trur du bær på ei lita dråk,sa han og streifet den bare armen hennes med en varm hånd. Hun for sammen og flyttet seg lenger til sin side av benken.Ho skulle vore mi, forsatte Trond, men slik vart det ikkje. Likvel, ho vil vara ein del av deg. Så gje ho ringen, Maren. Frå ein som elska moren hennes, la han til og reiste seg. Han forsvant like fort og brått som han hadde kommet. Maren satt tilbake med hamrende hjerte og klemte om esken med ringen. Den ringen som Jenny, datteren hans, skulle hatt!
( Boge 158:2011)

3 kommentarer:

Stine sa...

Ah, har ventet i spenning på at du skulle lese den så jeg hadde noen å diskutere med! hehe!

1. Er enig med deg at språket ikke er så godt i disse bøkene, som i mye annen triviallitteratur, men det er jo lesegleden som er viktigst! :)
2. Jeg er så ufattelig irritert over at Maren ikke skjønner Thorleifs spill! Og ufattelig målløs over at hun ikke skjønner hvem faren til Mathilde er! Men det er vel kanskje sånn at hun ikke ser skogen for bare trær? Ikke vet jeg, men jeg håper hun tar til motmæle...Faktisk så håper jeg alle hennes hemmeligheter kommer for en dag så vi kan bli ferdig med dette tullet og la Maren og Trond leve i ro og fred sammen med Jenny (det er min ønskeslutt! hehe)
3. Jeg er fryktelig spent på hva som skjer videre etter slutten på denne boken! jeg håper jo som sagt at sannheten kommer fra, men samtidig så vil jo da bokserien være ferdig hvis det skjer, så da blir det nok et annet alternativ (type enda flere løgner)..
4. Gleder meg masse at Trond er mer med i serien, selvom jeg ikke helt har skjønt greia med ham. Greit nok at han fortsatt er veldig glad i Maren, men han har jo kone og straks to unger, og han er ingen Thorleiftype som ville stukket av fra dem...

åååååh, som jeg håper thorleif får en midt i fleisen!

Askeladden sa...

Det er godt å ha noen å diskutere serien med og du er den eneste jeg vet om som leser denne serien. Dette er en serie som man bare må diskutere med andre fordi det skjer så masse og man klekker ut nye teorier om hva som vil skje videre.

1. Lesegleden er viktigst<3. Denne serien betyr så masse for meg... Jeg synest den er virkelighetsnær og man kan sette seg inn i situasjoner man aldri har opplevd. Dessuten lever man seg helt inn i serien når man leser den. Jeg kan faktisk tenke på denne serien om dagene og hva som vil skje videre.

2. Maren er jo inne på sannheten av og til. Men ho bortforklarer den og nekter å innse den. Så masse at det blir fryktelig irriterende, dumt og nesten latterlig!!!. Men hvis man skal se det fra Marens perspektiv så er det faktisk vanskelig å tro at Thorleif kan være utro. Han spiller på å være verdens mest trofaste mann og det virke jo nesten som han mener det han sier. Jeg håper hemmlighetene til Maren kommer fram. Aller mest spent er jeg på hvordan Trond vil reagere om han får vite at han er faren til Jenny... Blir han forklart sannheten eller ser han den. Det kan jo kanskje faktisk skje i neste bok og jeg er sååå spent!!!. Men jeg er litt redd for at Maren og Trond vil finne tilbake til hverandre i gammel alder hvis både Elise og Thorleif er døde. Men håper at det ikke skjer!!!. Aller helst vil jeg at Maren og Trond finner tilbake til hverandre fortest mulig og får enda flere barn. Selv om jeg ikke tror helt på det enda.

3. No blir jeg kanskje til å røpe slutten til andre som kanskje leser Morshjerte serien. Men det får no så være. Jeg har foreløpig to alternativer om hva som vil skje videre med slutten. Det ene er at Helene flytter inn i leiligheten i ny butikken til Maren med Jenny.
Min andre teori går ut på Helene vil dø av Kreft siden det virka som ho var syk og gikk i kåpe som var flere størrelser for store. Da må Maren ta hånd om Jenny. Men så finner ho og Thorleif ut at de har gjort like gale ting begge to og vil tilgi hverandre. Da vil Jenny vokse opp med Thorleif, Mathilde og Maren. Hvis jeg skal velge mellom disse teoriene så vil jeg at Helene er med videre i serien. Selv om jeg aller helst ser for meg at Jenny vokser opp med Maren, Trond, halvsøskene sine og kanskje flere helsøsken etterhvert.
4 Det er jeg litt uenig i. Jeg tror Trond kan gå fra Elise hvis Maren oppriktig vil ha han tilbake. Men jeg tror han vil bry seg om ungene han har med Elise og stille opp for de. Hvis det skjer at Maren ender opp med Trond så vil ho ihvertfall ha en mann som står for det han sier, være trofast og ikke havne i armene til andre kvinner som Thorleif gjør.

Dessuten kan det faktisk mye skje videre som gjør at serien er verdt å lese. dvs. hvis sannheten om Jenny kommer relativt kjapt fram så vil det skje andre dramatisk ting som gjør at serien er verdt å lese videre.

Jeg er med i en Morshjerte gruppe på facebook. Der har forfatteren fortalt serien skal vare fram til årene etter andre verdenskrig. Serien begynner jo litt før 1920 tror jeg. Maren vil nok være i 40 årene og jenny i 20 årene når den er ferdig. Så man har masse spennende å se fram til!!!. Ellers har jeg fått inntrykk av at Thorleif ikke skal være så drittsekk som alle tror at han er. Men det har jeg store problemer med å skjønne . Dessuten er det ikke sikkert siden forfatteren ikke har sagt det direkte ut. IKKE håper jeg at han blir en helt tilslutt for jeg vil som deg at han skal få en midt i fleisen!!!!. Men jeg må si at jeg har fundert litt på hva som skal gjøre at han ikke er så drittsekk som alle skal ha det til. Jeg har foreløpig ikke funnet noen svar.

Jeg vet allerede no at det blir ikke noe av at Jenny kommer i voksen alder tilbake til Maren. Men jeg tror forsatt Trond er i slekt med noen han ikke bør være slekt med selv om det kanskje ikke er Maren. Men hvem han er slekt med har jeg ikke klart å tenke meg til.

Stine sa...

Flott kommentarsvar! jeg visste ikke at det fantes en slik gruppe på facebook, den skal jeg pinade melde meg inn i! Åija, såpass lang tid igjen, da håper jeg på mange gode bøker framover.
Tanken på at trond ikke er i slekt med familien sin har jeg ikke tenkt over en gang! herregud, tenk hvia han er i slekt med maren...spennende spennende! :D