Søk i denne bloggen

søndag 2. januar 2011

Utdyping av litterære mål for 2011

Jeg presentert for en stund tilbake 10 litterære mål for 2011. No har jeg valgt ut flere bøker til målene. Selv om ikke alle er klare. Jeg er ganske spent om jeg klarer å følge denne lista. Erfaringen sier at jeg ikke er så veldig flink til det. Men med litt press skal jeg nok klare det:). Jeg er ganske sikker på at det er noen gullskatter blant disse bøkene... Se gjerne Julies bokbabbel som har laget en lignende liste.


1. Jeg vil lese mer fantasy. Aller helst vil jeg lese Hobbiten og Ringens Herre som har stått ulest i bokhylla i noen år. Men også resten av tunnel serien og kanskje enda flere fantasy bok.

Utenom de bøkene jeg har nevnt her har jeg lyst å lese den siste magikeren. Jeg har også lyst å lese serien Oteriens tid, Gone og Tunnel serien. Men det er ingen must. Den ene jeg vil skrive som et must er Sigbjørn Mostue: Den siste magikeren. Jeg er blitt påvirka av reklamen til boka:) 



2. Jeg vil lese Twilight serien. Jeg hadde tenkte å gi meg en utfordring med å lese en serie siden jeg sliter litt med å lese serier. Men så kom jeg kom på at jeg har såååå lyyyst å lese hele Twilight serien samt ….Tunnel serien av Roderick Gordon & Brian Williams og Jordens barn serien av Jean M. Auel er også serier som jeg har drittlyst til å lese… Jeg er kjempefornøyd hvis jeg klarer å gjennom hele twilight og flere eller alle bøkene av de andre jeg nevnte.

Her har jo jeg fortalt hvilke serie jeg skal komme igjennom. Kanskje klarer jeg å komme igjennom andre serier enn Twilight serien:)


3. Jeg velger ofte vekk mursteiner fordi jeg tenker jeg vil holde på med den i det uendelig og da er det mange andre bøker som jeg ikke får lest. Men ender vel kanskje opp med å ikke lese mange gode mursteiner. Jeg er blitt litt bedre med i det siste. Men ikke bra nok. Jeg skal lese to mursteiner og kanskje enda flere. Den SKAL være på 400 sider eller mer.

Kate Morton: Den glemte hagen. Bok nummer to som skal være norsk har jeg ikke bestemt meg for enda.

4. Jeg er litt som andre som leser sjelden klassikere. Noe av grunnen er at det er kjedlig. Men største grunnen er at jeg vil lese de sjeldne bøkene som få sjeldne leser og som blir litt glemt. Klassikerene er jo så kjent at flere leser de og de blir brukt i undervisningen.osv. Men jeg går jo kanskje glipp av noe veldig bra. Noen klassikere har jeg lest og noen likte jeg svært god. For eksempel Dukkehjem av Henrik Ibsen og Sjur Gabriel av Amalie Skram. Det er ikke ligger under en stol at de fleste klassikerene som jeg har lest har jeg lest mens jeg gikk på skolen. Men klassikere som jeg har lyst er flere bøker av Sigrid Undset og Amalie. Men også To bøker (Victtoria og Pan) av Knut Hamsun og Fiskerjenta av Bjørnestein Bjørnson. Men også bøker av Jane Austen, Toni Morrison, Dorris Lessing, Jules Verne og Charles Dickens. Jeg hadde nok lest Jane Austen før hvis jeg ikke hadde så lett for å falle pladask for de mannlige karakterene!!;). Men har nok ingen problemer å velge ut klassikere jeg skal velge. Jeg skal lese minium to klassikere. Den ene skal være fra en norsk forfatter og en annen fra en utenlandsk forfatter.


E.M. Forster: Et rom med usikt
Sigrid Undset: Jenny

Disse bøkene har jeg valgt mest for å slanke ulest bokhylla mi.
5. Å lese en bok om gangen. Det funker ikke så godt for meg å skulle lese flere bøker om gangen. Da blir noen ulest og mange halvlest. Jeg må være kjempstreng med meg selv og si en bok om en gangen. Det er jeg blitt litt bedre til i det siste og resultatet har blitt flere leste bøker.

Jeg er blitt veldig flink på dette punktet og med stort hell ( dvs. flere lest bøker og mindre halvlest bøker)!!:D:D



6. Jeg er elendig i Engelsk. Egentlig bør jeg holde engelsken min ved like og aller helst forbedre den istedfor å skygge unna alt som heter engelsk bøker. Jeg har vurdert flere ganger å legge alle bøker jeg leser vekk istedfor å begynne lese engelsk bøker. Men har ikke gjort det enda. Men håper og tror at 2011 blir året for engelsk bøker. Jeg vil lese to engelsk bøker i året som kommer. Kriteriet er at det er lettlest og at det er noe jeg liker. Kom gjerne med tips:)

P.C. Cast: Marked
Kom gjerne med tips om hvilken bok jeg skal velge som nummer to



7. Jeg vil skrive anmeldelse av alle bøker jeg leser. Til dags dato er det som oftest bøker fra bokblogg turneen og bøker som jeg synest er fantastisk god som jeg blogger om.

Jeg er blitt bedre på punktet, men har mer gå igjen på. Har planer om å blogge om både Fortiden går med meg og Da vi mistet barna, mistet vi fremtiden. Men også boka jeg leser no Kari F. Brænne si bok Under de dype skyggene av løvtunge trær
8. Jeg vil lese flere bøker som ikke omhandler kjærlighet. Jeg er i følge mine aller beste venner nesten over romantisk. Jeg har enormt lett for å velge kjærlighets bøker – og filmer framfor alt annet. Men jeg liker andre tema og disse vil jeg priotere litt ekstra i år. Men hvis jeg ser på de bøkene jeg liker aller best og andre jeg liker veldig godt så kommer det også andre bøker enn kjærlighet opp. For eksempel Fedrenes løgner, Harry Potter bøkene, Tunnel serien, La meg synge deg stille sanger, La Nordlyset slette ditt navn.Det betyr ikke at jeg ikke skal lese kjærlighetsbøker. Men bare begrense mengden

Jeg er allerede blitt mye bedre på dette punktet:)
9. Jeg vil lese flere bøker som er blitt filmatisert. Da aller helst de jeg har sett filmene, men ikke lest boka til. Det er bøkene En helt vanlig dag på jobben, Min søsters vokter av Jodi Picult, Den siste sangen og Netter i Rodanthe av Nicholas Sparks, Han er faktisk ikke interessert, Alice in Wonderland av Lewis Carroll, Damenes dektektiv byrå serien av Alexander Mccall Smith, Den tidsreisende kvinne av Audrey Niffenegger, Bienes Hemmelig liv av Sue Monk Kidd, P.S. I love you av Cecelia Ahern, Engler og Demoner og Da Vinci Koden av Dan Brown, Aquamarine av Alice Hoffman, Drageløperen av Khalid Hosseini, Mannen som elsket Yngve av Tore Renberg, Gymnaslæreren Pedersen, Stjernestøv av Neil Gailman og alt av Jane Austen og Stephanie Meyer. Det er ganske masse. Noen av filmene er blitt mine favoritter og andre igjen synest jeg var kjempebra selv om det ikke ble favoritter. Det er også noen jeg har utelukket. Men det sies at man ikke skal dømme en film etter ei bok. Så kanskje jeg burde Elizabet Gilbert sin bok Spis, elsk, lev en sjanse.

Sue Monk Kidd: Bienes hemmelig liv
Jodi Picult: Min søsters vokter
Lewis Carroll: Alice in wonderland
Har valgt disse bøkene av to grunner. Ene for få lest mer av det som står ulest hjemme hos meg selv. Men hovedgrunnen er at jeg elsket filmane<3.





10. Å lese flere bøker fra min DIGRE boksamling... En annen utfordring er vel også å ikke gjøre den enda større enn det den er
 
Det vil jeg gjøre hvis jeg leser flere av bøkene som er på denne lista. Men har også andre bøker i bokhylla som jeg vil lese  i året som kommer. Men det er bøker man har drittlyst å lese...
 
Cecelia Samartin: Drømmehjerte
Merete Morken Andersen: Hav av tid
Helene Uri: De beste blant oss
Carl Frode Tiller: Innsirkling
Anita Nair: Damekupeen
Eivind Buene: Enmannsorkester
 
Så vil jeg lese Hege Duckert si bok Mitt grådige hjerte og Camilla Ørnvik Pedersen si bok Da tigrene røykte. Disse må jeg låne siden jeg ikke har de.

3 kommentarer:

Annelin Kristiane sa...

Anbefaling til bøker på engelsk:

"the Hunger Games" av Suzanne Collins: Boken er Så levende og frisk og spennende at den er noe de fleste vil Måtte lese ferdig, språkproblemer eller ei. til og med mamma lå opp hele natta for å bli ferdig med denne, og hun liker ikke fantasy i det hele tatt.

"How I Live Now" av Meg Rosoff: Om den noensinne skal leses, så gjør det på originalspråket, for det er så vakkert at jeg nesten ville ta boken med meg som kosebamse i senga om natten for å si det dumt. Tror dessuten det er en type historie som akkurat du vil like:) Og den er lettlest. Handler om noen søsken/søskenbarn som må klare seg selv under en kripgsperiode.

Jeg har lest masse bøker på engelsk de siste årene(hvis man først begynner med det så bare går det av seg selv), og kunne nevnt mange flere, men jeg synes disse to er så bra at de fortjener å bli superanbefalt for seg framfor å drukne i et hav;D

Anonym sa...

... Forresten så er Alice i eventyrland og Mannen som elsket Yngve og fantastiske^_^

Askeladden sa...

Takk for flotte tips som jeg skal ta med meg:). Men jeg tror det å lese engelsk litteratur går av seg selv og at det blir bedre etterhvert. Men må nok lese engelsk litteratur for å holde engelsken ved like og så er det sikkert masse bra engelsk litteratur:)