Søk i denne bloggen

onsdag 2. februar 2011

Da vi mistet barna, mistet vi fremtiden av Myrthel Emblem

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=5623791&rom=MP

Jeg hadde veldig lyst å lese denne boken. Men jeg var Ganske usikker fordi temaet var mildt sagt helt ufattelig grusomt og vondt, å miste to barn i ulykker. Men jammen klarte jeg å lese boka .


Men jeg leste den bare hjemme siden jeg visste det kom til å bli mange tårer. Eg satt faktisk med tørkerull noen ganger ved siden av meg og tørket tårene. Bare forsida får meg til å skrike. Boka var den trieste jeg har lest noen gang… Men den var også bra og lærerik på samme tid.



Boken består av tre hoveddeler. Første del omhandler datteren Tonje som døde i trafikkulykke. Andre del handler om sønnen Ronny som omkom i forliset med Bourbon Dolphin. Tredje delen av boken handler om foreldrenes kamp for å få hevet Bourbon Dolphin og hvordan man kan få mer sikkerhet til sjøs. Boken inneholder også hvordan man takler tida og framtida etterpå etter man har mistet begge sine barn. Moren er ganske åndelig derfor forteller hun om uforklarlige åndelige opplevelser hun har opplevd samt hvordan hun opplever Gud i denne ufattelige tragedien. Men også om hvordan omverdenen har reagert og møtte dem i denne tragedien. Boken inneholder dikt av diverse og akvareller som Moren har malt.



Moren beskriver sorgen på en veldig brutal og konkret måte. Vi får vite til minst detalj hva ho følte, tenkte og hvilke fysisk reaksjoner hun fikk når det verste tenkelig skjedde. Men tiden etterpå og selve ulykkene er også beskrevet veldig konkret og brutal måte. Noe er dagbok notater fra dagene hun hadde det som verst og det andre er skrevet i ettertid. Det var såå ufattelig vondt å lese….. Man skjønner det er jævlig. Men allikevel tror jeg ikke man skjønner det helt før man opplever det selv. Hun beskriver sine barna på en varm og flott måte og om det tette forholdet de hadde sammen. Selv om store deler av boka fikk meg gråte så jeg snufset så smilte og lo jeg av andre deler. Moren forteller om fine øyeblikk og morsomme ting hennes barn fant på som små. Jeg tenker at i vår hverdag tenker lite på hvor mye de gode stundene og øyeblikkene egentlig betyr. Egentlig bør vi fange dem og minn seg selv hvor gode de var. Jeg tror kanskje de kan være trøst og en større betydning enn man aner. Jeg liker også svært godt at hun har en med en del hvordan omverdenen har visst sin omsorg til dem. Jeg synest det er litt vanskelig hvordan man skal vise omsorg til noen sørger. Man vil jo vise at man bryr seg samtidig som man er litt redd for at man gjøre noe som er vondt verre. Helt på slutten har ho en del om hvordan leve livet videre. Jeg tenker jo selv hvordan klarer leve videre når man har mistet begge barna. Jeg synest hun og mannen er både sterke, flotte og tøffe som vil oppe fra dypet selv om livet aldri det samme og de må leve med det store savnet etter dem hver dag. Jeg skal innrømme at jeg ikke har lest alt i denne boken selv om jeg kanskje jeg burde gjøre det siden min far, bror og store deler av familien samt mange andre som jeg kjenner eller vet om jobber som fiskere eller på supplay båter. Men det var en del båt ting.bl.a. lage en ny dør for sikkerheten som ble tatt opp i boken. Men boken er delt opp i deler og derfor kan du konsekvent hoppe over denne biten hvis du vil.



Jeg synest i alle fall livet er urettferdig, ufattelig urettferdig, etter å lest denne boken. Hvorfor skal en familie oppleve å miste det kjæreste i livet? Var det ikke nok med en gang? Det burde heller aldri skje. Ingen foreldre bør oppleve miste sitt barn. Men familien til ektepar Emblem er hardt rammet av ulykker. De mistet nemlig nevøen i husbrann. Det står i boken om familie medlemmer som har sagt nå tør jeg ikke lenger å være i denne familien, no er det bare flyulykke som mangler. Det er ikke sånn at jeg vil påføre meg selv smerte og tap. Men jeg tenker med meg selv hvorfor er det sånn at jeg ikke har mistet noen mens andre familier lider av store tap og ulykker. Man skjønner at det er ikke alt i denne verdenen som er skjebnen. Ingen vil påføre en familie så mange tap og smerte.

Ingen kommentarer: