Søk i denne bloggen

søndag 20. februar 2011

Høydepunkter fra Anne Lise Boges serier og litt mer....


Redakssjonsjefen  i Norske serier har skrevet blogginnlegg om Morshjerte og det har inspirert meg til å skrive selv om Morshjerte. Men egentlig skriver jeg dette for å fortelle høydepunkter fra begge Anne Lise Boges serier Morshjerte og Arvesynd. Men først vil jeg skrive litt om Morshjerte.


Først og fremst er jeg dødsmisunnelig på redaksjonssjefen i Norske serier som får lese manuset, dvs. bøkene først!!!!!!!. Jeg skulle gjerne ha snoket i Anne Lise Boges Notater og tanker for å finne ut mer hva som skjer;). Men jeg er fullstendig enig med forlagssjefen at bøkene er full av følelser….. Bøkene setter hele følelseregister i gang. De er også sterke, spennende, fantastisk flott, virkelighetsnær og noe man kan leve seg helt inn i….. Så masse at jeg kan drømme om det om Natta. Det samme gjorde jeg med andre serien til Anne Lise Boge Arvesynd og Innhaugsfolket + Julie serien av Anne Karin Elstad. Alle disse er favoritter som troner høyt på favorittlista mi..<3

Jeg skjønner godt at Redaksjonssjefen gråt når Maren ga vekk Jenny. Personlig tror jeg aldri har grudde meg så mye til å lese den boken når Maren skulle føde Jenny og gi henne vekk. Jeg hadde mest lyst å hoppe over boka og få andre til å fortelle meg hva som skjedde. Men jeg leste den og det var mildt sagt jævlig( unnskyld uttrykket!) og vondt…. Enda verre ble det når fikk Maren fikk en enorm, sterk og ubetinget kjærlighet til Jenny. Ho hadde det før, men det ble sterkere når Jenny var født. Jeg tenkte hvordan klarer man gi vekk et fullstendig uskyldig barn og det kjæreste man har….. Jeg vil påpeke i denne sammenheng at jeg aldri har vært imot Adopsjon og vil aldri være der. Ho gråte tydeligvis av slutten av den siste Morshjerte serien. Jeg hååååååååååper det blir fullkomment lykke og sannheten kommer fra!!!!!!!!!. Tittelen på neste bok tyder det:D. *HURRA*

Så over til høydepunktene i serien. Alle høydepunktene i Morshjerte serien er knyttet til Trond. Det første når han forklarte til Maren hvorfor stakk av sånn plutselig og er ikke så mye drittsekk som man trodde i utgangspunktet. Det neste høydepunktet er når Trond forteller til Maren han aldri og vil kan glømme Maren ( selv om han prøvd) og han elsker fortsatt ho. Det neste høydepunktet er når Trond og Maren nesten havner i senga. Jeg var ganske så sur når Maren kommer til fornuft igjen:(. Det neste høydepunktet er at Trond er mye mer inn i historien enn noen gang og forteller Maren hver gang han er med Maren på egenhånd hvor mye han elsker. Så er det at Jenny er komme tilbake nesten høydepunkt. Det blir ikke et skikkelig høydepunkt hvis Ikke Maren får Jenny igjen og sannheten om Jenny kommer fram. Fødselen hennes burde vel å være høydepunktet. Men det var jo bare grusomt… Så hååååååååååååper jeg at det finnes to fremtidige høydepunkter i denne serien!!!!!!!!!. Det ene er at Maren og Trond kommer sammen og det andre er at de får flere barn. Det er jo love å håpe;))

Når det kommer til Anne Lise Boges Første serie Arvesynd så burde jeg husket når Mali blei ilag med både Sivert og Håvard( og for den del sktistøvlen Johan). Men jeg tror høydepunktet i denne serien er når Jo kommer til Støyla for å være ilag med Mali. Når han finner ut at han har en sønn og får oppleve å være litt ilag med Sivert ( sønnen). Men det finnes ting med denne serien som jeg aldri glømmer…. Drittsekkene som var med i serien ( Tre stykker), når Ruth stakk kjøkkkenkniven i ryggen på Smauel, når Mali m/ Fam fant Ruth og hele den historien, Når Johan drepte Jo, og når Mali måtte fortelle Sivert at Johan er ikke Faren og at han var ilag med halvsøstera si uten å vite det.

1 kommentar:

Stine sa...

Spennende innlegg :) arti å lese, og jeg gleder meg til neste bok. Har ikke lest andre romanserier, men mange sier mye bra om "arvesynd" :)