Søk i denne bloggen

mandag 28. februar 2011

Jane Eyre

Kilde: http://www.platekompaniet.no/Film.aspx/DVD/Jane_Eyre_1997/?id=N7114

Jeg har tidligere lest en lettere utgave av Jane Eyre på Ungdomsskolen. Jeg husker ingenting av historien utenom at jeg husket at jeg likte boken godt. Men jeg tror tiden er inne for å lese den i orginal utgave. Men da på Norsk.

Jeg likte veldig godt det jeg så. Hvis en bok eller film  inneholder kjærlighet kan jo nesten garantere at jeg liker det jeg leser eller hører. Dessuten liker jeg å se hvordan man levde på 1800 tallet i England. Men jeg blei provosert av filmen.... Det var flere karakterer som var skikkelig stygg med Jane Eyre og flere av de andre som gikk på samme kostskole som ho. Jane Eyre blei sett på andre som en kald og stygg person. Men jeg synest ho var en av de bedre. Ho var tøff, sa og gjorde det ho virkelig mente i barneårene. Men store deler av filmen handler om når ho blir eldre. Når ho ble voksen så synest jeg karakteren hennes ble litt kald og hard. Men det er vel kanskje ikke rart ut ifra oppvekst hun hadde.

Men selv om jeg likte filmen har jeg litt bismak i munnen. Mange klassikere er blitt forandret mye på for å nå et yngre publikum. Det er jo positivt. Men jeg synest også man kan ikke forandre alt for masse når man remedierer ( les: overfører) en bok til film. Selv om jeg ikke husker så mye av boken så fikk jeg en følelse av de hadde kuttet en god del. Det igjen gjorde at det ble litt bråe overganger og en del følte man ikke ble utdypt nok. En litt sånn hastverk film hvor man tar med høydepunktene. Men jeg kan si at det er sånn når jeg ikke har lest orginal utgaven.

Men det som var med i filmen smeltet hjertet mitt så filmen var kanonbra tross alt:D

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hvilken versjon av filmen var det du så? Fordi det er laget mange, manger versjoner (den nyeste kom for noen dager siden mener jeg). Så du den som var laget i 1996? Den har jeg også sett, og jeg synes egentlig den var helt grei. Nå synes jeg at boka var ufattelig kjedelig og Jane Eyre en utrolig uinteressant karakter, så ja. Det viktige fra barneåra ble tatt med i filmen, og det var at hun hadde det relativt dårlig og at hun mistet en god venn av sykdom som kunne ha blitt ungått hadde barna blitt tatt vare på.

Det du skriver om at "Det var flere karakterer som var skikkelig stygg med Jane Eyre og flere av de andre som gikk på samme kostskole som ho." Mente du at dette ikke var rett? ALLE var jo stygge mot jenta på den skolen der, bortsett fra Helen Burns og hun ene voksne dama.

Det at de kuttet mye synes jeg var helt rett. Det var utrolig mye dødtid i boka, mye detaljer og scener som MÅ bli utelatt av en film for å holde på publikum. Det de valgte og faktisk ta med var helt essensielt.

Nå skal det sies at de fleste liker denne adapsjonen minst. De fleste liker TV serier fra 2006 bedre, men den har jeg ikke sett og kommer helt sikkert ikke til å se heller.

- Anette (ditt søskenbarn xD)

Askeladden sa...

Jeg har 1997 utgaven og den var bare i en time eller to. Men alt det du sier var med i denne filmen jeg såg.

Jeg mener at alle på kostskolen var stygg mot ho jenta med unntak av de du sier. Det samme gjelder Jane Eyre. Da var det bare Helen Burns og ho voksne dama som var snill mot ho.

Det er forståelig at man må kutte ut ting når en bok skal bli filmatisert. Men alikevel kan det ikke bli sånn at man får inntrykk av at det er bare høydepunktene som er tatt med og ingenting annet. Man kan ta med mer utenom høydepunktene og ta begrensninger. Men så har jeg hørt om adapsjoner der filmen er helt annerledes enn boka. Man legger til ting i filmen som aldri har vært med i boka. Det lurte jeg litt på i forhold til Jane Eyre. Når man legger til ting i filmen som aldri har vært i boken fungere det oftest dårlig med unntak som Appelsinpiken bl.a.

Jeg har tv serien med Jane Eyre i leil. Men har ikke sett den enda. Jeg tror kanskje jeg vil like den bedre fordi den er lengre. Da regner jeg med at det er tatt med mer.