tirsdag 22. mars 2011

Film anmeldelse av Emma (1997)

Jeg har endelig klarte å somlet meg til å se 1997 utgaven av Emma med Kate Beckinsale i hovedrollen. Jeg har tidligere sett tv serie utgaven av Emma fra 1972. Det er fortsatt to filmatiseringer som jeg ikke har sett enda. Men som jeg skal se om ikke altfor lenge. Vanligvis bruker jeg å like tv serie utgavene av bøkene til Jane Austen sine bøker. Men når det kommer til Emma er det motsatt.

Det jeg irritert meg grønn over i tv serien utgaven var at Emma satt himmel og Jord i bevegelse for å spleise par. Dessuten var vennina til Emma Miss Harriet stokke dom og gjorde absolutt alt det Emma rådet henne til. Man visste altfor lite av når endelig Emma fant kjærligheten. Så slutten på tv serien kunne vært minst midten i tv serien. Jeg fant mye av det jeg irritert over meg i tv versjonen i film utgaven. Men de har forandra litt på det og det funka over meg. I tv var serien Emma mye mer direkte og rett fram. I film kunne utgaven man nesten ikke få mistanke om at hun prøvde å spleise folk. Men bare av og til skjønte man det. Dessuten hang hun ikke med så mye Miss Harriet. Dermed hadde man kuttet ned på hvor påvirka Miss Harrieth er av Emma. Slutten var jeg også fornøyd med. De hadde laget en god slutt med Emma og hennes kjærlighet og det sluttet ikke så brått. Den største ulempen med filmen er at det er så mange karakterer å holde styr på og alle navnene. Jeg husker ikke for eksempel ikke hva forloveden til Emma heter. Men det viktigste er vel å få med seg handlingen i filmen og det gjorde jeg