lørdag 19. mars 2011

Film anmeldelse av Hulebjørnens klan

Kilde:

Filmen handler om Ayla som mister moren i en dramatisk ulykke (jordskjelv tror eg) og hun blir alene. Hun er forgjengeren til mennesket Homo sapiens. Hun blir funnet av det andre folkslaget neandertalerne som kjempet for overleve. Ayla blir en del av klanen selv om hun må kjempe for å bli respektert og akseptert av klanen (Neandertalerne).

Jeg har lest i mange bokanmeldelser av Hulebjørnens klan at mye av hovedfokuset ligger på forskjellen mellom Ayla og resten av klanen. Jeg vet ikke om det er meg eller filmen. Men jeg synest ikke det var lagt så stor vekt ulikhetene mellom Ayla og klanen. Det var nevnt noen ganger. Det var jo derfor ho forlot klanen tilslutt. Men det blir nok ingen skuffelse for meg når jeg skal lese boka. Ellers er jeg imponert over at de klarte å lage film ut av boken. Verken Neander talerne eller Ayla Kunne prate så masse. Men blandingen forteller, noen få ord og mye kroppsspråk funka så fantastisk godt!!!.

Filmen var både lærerik, troverdig og spennende. Man fikk vite mye om menneskets forgjengere uten å lest masse historie om det. Jeg tror forfatteren av bøkene har peiling på det fordi filmen var utrolig troverdig. Jeg ble super fascinert av å se hvor mye likhet dagens mennesker har med både Homo Sapiens og Neandertalerene. Filmen var så engasjerende til tider at jeg nesten hoppet i stolen og skrek… Det var når det var kamper og som oftest avgjørende kamper. Jeg kan være glad jeg såg den alene hjemme.

Filmen tok meg med storm fra første sekund og holdt inn til mål<3. Jeg hadde mest lyst å sette meg ned å lese den andre boken i Jordens barn serien og for den del resten av serien…. Jeg synest det er faktisk direkte slemt at det ikke har kommet flere filmatiseringer av bøkene!!!. Men ryktene sier at det har gått opptil 12 år (!!) Noen ganger mellom bøkene i serien. Det er mulig at filmatisering av bøkene lider samme skjebne. Jeg er nesten glad for at jeg har oppdaga serien så sent sånn at jeg slipper den uendelig ventinga mellom bøkene. Den siste boken skal komme i vår. Det kan no hende den er kommet allerede. Jeg har i alle fall fått et problem å holde fingrene mine vekk fra bøkene i hvert fall for en kort stund. Jeg må jo igjennom noen bøker først.