Søk i denne bloggen

lørdag 5. mars 2011

Mellom oss av Ruth Lillegraven

Kilde: http://bokelskere.no/bok/mellom-oss/244475/

Hvis du leste dette innlegget så fortalte jeg at jeg var skuffa over boken. Jeg holdte faktisk nesten å gi opp boka. Men for å si det først som sist så var fortellingen ok og ingenting mer enn det. Men det gjorde meg heller ingenting om jeg la den bare ifra meg og ikke orka å lese mer. Jeg tenkte faktisk å gi den opp for jeg hadde så masse annet å lese. Men bestemt meg allikevel å lese ut boka tilslutt.


Boken fortellere er hovedsakelig om ekteparet Dagny og Jakob, ”svigerdatteren” Rannveig, barnebarnet Tonje og litt sønnen. Det er også litt andre fortellere med i bildet. En KJEMPEVIKTIG ting er å følge med dato, årstall og navn på fortellere på hvert kapittel for boken hopper fra krigens dager, 1970 tallet til 2002-2003. Boken handler om alt det som er usagt ( les: hemmelighetene). Men som ligger i lufta mellom mennesker og kanskje spesielt de som er nærmest. Man merker at det er noe som denne andre parten ikke har sagt. Men du vet ikke hva.

Språket var bra og ganske poetisk til tider. Men noe synest jeg ble litt for teit. Mens Beate synest det er en fordel at språket ikke er sentimalt. Så blir det et savn hos meg fordi jeg liker et sentimalt språk.

Det er greit at det handler om alt det usagt mellom oss mennesker. Men jeg synest det ble litt for masse fokus på Hemmelighetene deres og så ble det litt for lite fokus på det å fortelle det som har ligget i luften mellom mennesker. Det var litt vanskelig å forklare det jeg mener. Men håper du skjønner allikevel. Selv om det ble bedre på slutten med det jeg synest det var lite fokus på. Ellers synest jeg ikke at de hemmelighetene deres var så ufattelig spennende. En annen negativ ting var at jeg lett falt ut.

Les gjerne hva  Beate, Knirk og Bokelskerinnen mener om boka. De er veldig uenig med meg. Men smaken er som baken..

1 kommentar:

ellikken sa...

Leser denne boka nå, og husker godt din skuffelse. Det er jeg glad for, sånn rent egoistisk, for slik møtte jeg boken med lunkne forventninger. Så langt har jeg latt meg rive med, så får vi se hvilken dom jeg ender opp med :)