Søk i denne bloggen

lørdag 19. mars 2011

Teamtrio Barne og ungdomslitteratur

Jeg har oppdaget bokbloggeren Lyran . Hun har på bloggen sin en Teamtrio hver uke med et tema og til hvert team skal du skrive om 3 bøker eller 3 ting som har med litteratur å gjøre. Jeg er jo en listeelsker så dette må man være med på:). Denne uka skal man fortelle om tre barne - og ungdomsbøker. De tre bøkene jeg har valgt er store favoritter hos meg<3

Søskenkjærlighet av Katarina Von Bredow: Boken handler om to halvsøsken (tror jeg) som var forelska i hverandre. Det handlet mye om å oppleve en kjærlighet som er forbudt og man kunne aldri få hverandre fordi det er forbudt. Selv om halvsøskene var forelska i hverandre hadde begge forhold. Sønnen i huset hadde et forhold til vennina til Mora i det skjulte og de fikk faktisk et barn sammen. Datteren i huset hadde et forhold til eldre gift mann. Han hadde ei kone som reiste mye. Når ho var reist var ho hos han. Men tilslutt blir de tatt av kona. Datteren skriver hele historien som gammel. Det sier seg selv at boken er ganske kvalmende og ekkel…. Men hvis man fortrenger at de er søsken er det en fantastisk flott kjærlighetshistorie og det samme vil jeg si om de andre forholdene (Her gjelder det også ignorere de ekle og provoserende faktaene!). Jeg vil at boka skulle fortsatt i det uendelig og den traff meg langt inn i hjerteroten...<3. Jeg var så irritabel når jeg leste denne boka. Jeg var irritert fordi jeg ikke hadde lyst å gå på forelesning fordi jeg vil lese. Jeg var irritert når jeg skulle være sosial fordi da ville jeg også lese boka. Jeg har sansen for bøker om Forbudt kjærlighet. Enda mer sans har jeg for bøker som handler om personer som elsker hverandre som aldri kan få hverandre. Så kom gjerne med boktips!!!. Ååååå, no viiiiil jeg lese boka igjen…. Men jeg er nesten redd for å lese den igjen siden sist leser opplevelse var omtrent ubeskrivelig, og jeg er så redd for å bli skuffa<3
Det er mitt liv! av Katarina Von Bredow: Ei annen yndlingsbok av forfatteren og den neste beste boka hennes<3. Det handler om ei jente som er 15 år som blir gravid etter en fest. Det meste opplagte fra samfunnets side og alle rundt ho at ho tar abort. Men for ho er ikke er det ikke like naturlig. Hun går igjennom en prosess der hun veier for og imot abort mens alle rundt krever nesten at ho skal ta abort. Det ender med at ho ikke tar abort og føder ei velskapt jente. Jeg synest boken hadde mange knallgode argumenter mot abort og argumenter som man sjelden tenker på. Man skjønner at det er ikke så lett og opplagte å ta abort. Denne boka er også ei sånn bok man ønsker aldri skal ta slutt<3. Jeg har lest den to ganger og begge ganger i et jafs for det er en fantastisk god bok<3.



Appelsinpiken av Jostein Gaarder: Endelig ei bok som ikke er av Katarina Von Bredow. Men selvsagt ei bok om kjærlighet. Men med litt mer. Faren til Georg døde av Kreft når han var 4 år. Men før han døde skrev han brev til Georg som han skulle få på 16 årsdagen. I brevet skrive han om jakten på appelsinpiken. Men også litt astronomi og en del filosfi. Jeg har ikke lest så mange bøker av Jostein Gaarder. Men en ting har jeg funnet fyren elsker Astronomi og filosofi. Men heldigvis er det ikke masse filosofiske teorier ( og heller ikke av astronomi) . Men faren til Georg tenker litt filosofisk over alt som skjer. Hvem appelsinpiken er blir ikke avslørt før slutten av boken. Jeg hadde mange teorier om hvem som var appelsinpiken. Men den som var den egentlig appelsinpiken hadde jeg ikke tenkte på i hele tatt selv om man ser i ettertid at det var det mest opplagte. Det var en annerledes og utradisjonell kjærlighetshistorie. No får jeg sikkert mange på nakken. Men jeg mener appelsinpiken er en av Norges beste kjærlighets romaner og filmen av boka er den beste norske filmen<3. Boka som var så fantastisk bra at jeg leste den på ei natt og vil bare lese i den i det uendelig<3.

Ingen kommentarer: