Søk i denne bloggen

fredag 1. april 2011

Morshjerte serien nr. 11 Sannhetens øyeblikk av Anne Lise Boge*SPOILER*

*SPOILER*
Jeg er så sint, frustrert, fortvila, bekymra og litt redd for tida. Jeg er sliten av å kjempe.Ellers har jeg behov for å lese litt lettere litteratur. Derfor var det ekstra godt å få bok nr. 11 i Morshjerte serien. Da kunne jeg " rømme" til Marens verden for en stund. Jeg har satt personlig rekord i hvor fort jeg  leser ut ei bok i Morshjerte serien. Sånn ca. 17.00. -18.00 i går oppdaga jeg boka i postkassen. I dag tidlig var jeg ferdig med den.

Denne boka er kanskje den mest positive i serien så langt utenom første bok. Maren har fått tilbake Oda ( Jenny) og ho er blitt adoptert av Maren og Thorleif. Jeg hadde mine mistanker om at Helene var dødsssyk og det var ho. Ho dør nemlig i denne boken. Det store spørsmålet fram til no har vært klarer Maren Skjule sannheten om Oda ( Jenny) og kommer ho tilbake. No er spørsmålet skal ho fortelle Oda og alle andre sannheten. Ja, jeg vet at boka ender med at Trond får mistanker om at Oda ( Jenny) er hans datter. Men ut i fra tidligere erfaringer med bøkene i serien bruker det å endre seg totalt i neste. Så ser jeg ikke bort i fra at Maren klarer å komme unna med en løgn. Men hååååper ikke at ho klarer det siden sønnen til Trond er knallende lik Trond. Maren er forsatt IRRIIIIIIIIIIIIIIIIIITERENDE og LATTERLIIIIIIIIG NAIIIIIIIV.......... Uansett hva ho ser og hører når det gjelder Thorleif og Lina så unnskylder han og finner ut at det kan jo være noe annet. Dessuten har jo ho gjort like masse gale ting som han. En annen ting som er fælt er at familien til  Thorleif ( og sikkert flere) vet garantert at han er utro mot Maren og Mathilde er dattera hans. Jeg synest også forøvrig at alle som kjenner Maren er også blitt veldig naiv.I serien skal Oda være litt lik Maren og ellers kanonlik Trond. Jeg er ganske sjokka at ingen har skjønt hvem som er foreldrene til Oda ( Jenny)!!!. Selv om hun får kommentarer fra de fleste at Oda ( Jenny) ligner litt på ho. Men at ingen ( unt. Inga) kommenterer at ho er lik Trond er overraskende. Ellers er det flere sentrale personer som ikke er så mye med i denne boka. Jeg synest jo selvfølgelig at det er veldig trist at Trond er bare med på Slutten:(. Men jeg tror alle kommer sterkere tilbake senere. Jeg er begynt å spekulere om at de skal spille sentrale roller hvis sannheten kommer for en dag. Men jeg kan ikke tenke meg helt hvordan. En annen ting jeg lurer på hvorfor boka heter Sannhetens Øyeblikk. Det var ingen sannhetens øyeblikk utenom slutten for meg. Slutten kunne ha vært på begynnelsen eller midt i...  Ellers hååååper jeg forsatt at Thorleif får en SKIKKELIG midt i fleisen. Så håååååååååååper jeg at Trond og Maren finner sammen igjen snart......

Da er det å vente to altfor lenge måneder igjen på neste bok!!!. Jeg tror den blir mer sannhetens øyeblikk og den tar nok opp noe av det jeg er mest spent på...

9 kommentarer:

Tone sa...

Artig å lese innlegget ditt, har nettopp lest boka selv. Tenkte ikke over det du skrev angående tittelen da jeg selv leste boka, men dette har du jo helt rett i ser jeg jo nå. Det var jo ikke mye sannhet som kom fram, om det da ikke endrer seg totalt i neste bok.... Ja, den som venter får se. Jeg er i alle fall spent på hvordan det vil gå videre nå, det er nesten rart om det ikke kommer en avsløring snart... Det MÅ det jo gjøre, hadde jo vært rart ellers, men det spørs hvor lenge det blir til.
Vel, jeg blir i alle fall veldig engasjert av bøkene, og det er jo bra. Som du skriver er det godt med noe fengende og lettlest mellom annen litteratur (sitter selv og tar igjen litt forsømt pensumlitteratur for tiden, og det er tungt og blir veldig "mye" og kjedelig i lengden, selv om det egentlig er interessant).

Stine sa...

Hehe! Har nesten lest ferdig boken, men leste likevel innlegge ditt fordi jeg MÅ lese slutten på en bok først (!!!!) slik at jeg vet sånn ca. hva som skjer ;)

Er veldig glad for at Oda/Jenny er tilbake hos Maren og jeg fatter heller ikke at noen ikke ser hvem som er foreldrene hennes hvis hun virkelig er så lik som tidligere beskrevet i bøkene.

At Maren er så latterlig naiv er faktisk med på å dempe interessen min for serien. Jeg fatter ikke at det går an å la seg lure slik hun gjør HELE tiden, ei heller at alle rundt henne ikke kan ta vett til seg å si det til henne. Det blir nesten litt for dumt og det gjorde nesten slik at jeg ikke gidder å lese mer.... meeeen, jeg må jo følge med på TROND!

:)

Askeladden sa...

Stine: Jeg har den samme uvanen med å lese slutten. I denne boka trodde jeg faktisk at det som endte på slutten skulle skje før. Det er litt skuffende:/.

Eg skjønner at interessen for serien blir dempa. Men jeg tror forsatt at enten går ho fra Trond eller at det blir et skikkelig oppgjør. Den siste muligheten håååper jeg ikke!!!. Jeg tror forsatt det er ganske sannsynlig at ho og Trond kan bli ilag hvis de ikke viser seg å være søsken. Men i den andre serien til Anne Lise Boge var det et ektepar som var halvsøsken . De var forsatt ilag etter avsløringen kom. Men det er nok ikke helt tilfeldig at Trond legger ut om sine følelser til Maren og like etterpå kommer Oda ( Jenny) tilbake. Jeg holdte på å gi opp serien i begynnelsen når Maren ble stupforelska i Thorleif og avskrev alt med Trond. Det virka som Trond ga blaffen i ho og ikke brydde seg. No er jeg glad for at jeg forsatt serien. Ting er iallefall litt mer på gli;).

Ellers har jeg lest litt i første boka i Morshjerte serien. Det er faktisk ting som tyde på at det er ikke alt som stemme. Foreldrene til Maren visste med nesten en gang de fikk Maren at de ikke ble til å få flere barn. Det var også noe som plaget moren også. Det såg ut nesten som for Maren at hun Mistrivdes. Men jeg tenker med meg selv at det kan være andre grunner til at ho ikke har det helt bra. Men Maren er ihvertfall ikke Tvilling med Trond. Han er nemlig to år eldre enn ho. Men jeg skal lese mer for å sjekke mer ut.

Tone:Det er ganske rart om at det ikke kommer en avsløring snart. Men før serien er omme kommer nok alle avsløringene. Det kommer sikkert nye løgner som blir avslørt igjen. Det er veldig godt å ha slike serier som Morshjerte fordi du trenge ikke anstrenge deg for å lese bøkene. Jeg hadde også tenkte å skrive så slepper man ikke å tenke så masse. Men det blir vel litt feil. Eg blir så engasjert av serien!!!

Askeladden sa...

Da tenker man på hva som blir til å skje videre og sånt.

Stine sa...

Åij, jeg har aldri tenkt over at Maren og Trond kanskje kan være i slekt... De har jo ikke så mange like trekk etter hva jeg har fått med meg, bare at de må være veldig vakre sammen, hehe!

Det kan jo hende at de er halvsøsken? At faren til Maren (som jo reagerte EKSTREMT da han fant ut hvor gode venner maren og trond var) ikke innehar evnen til å gjøre kona gravid og at hun hadde en affære med Lia-bonden?...
Hmmm... spennende spennende..

Jeg håper at sannheten virkelig kommer for en dag hva gjelder Thorleif og Lina, og Maren og Jenny... Bare få det blåst ut slik at Maren kan starte et nytt liv med Jenny/Oda...og kanskje Trond ;)

Stine sa...

Svar:
Ja, kanskje det er der det ligger! Tanta til Maren er kanskje moren hennes, og faren til Maren er faren. Det er derfor Maren føler at moren ikke har det morshjerte for henne...

Tone sa...

Det siste du skriver der har jeg vært inne på jeg også, Stine. De har jo i alle fall et veldig godt forhold, og det er vel en kombinasjon av det og det du skriver med at Maren ikke har følt samme tilhørighet/kjærlighet fra moren, var nok det som fikk meg inn på tanken.

Askeladden sa...

Jeg tror heller mer på at tanta til Maren er moren og Faren er Trond sin far. Jeg tror Maren har familie relasjoner til Trond:(

3hjerter.com sa...

Haha, så gøy å lese deres spekulasjoner om dette. Selv bare leser jeg bok for bok, og tenker ikke så mye på hvordan ting kanskje henger sammen. Annet enn at jeg har blitt sikker på at datteren til Lina, er datteren til Torleif. ;)