Søk i denne bloggen

mandag 11. april 2011

Myren av Arnaldur Indridason




Kilde: http://bokelskere.no/luva83/boksamling/1205674/

Jeg har fått boken Myren tilsendt av Ellikken. Det er ei Bookcrossing bok. Så hvis du har lyst å lese boken etter meg så skriv under kommentarerfeltet. Jeg betaler portoen for boken. Du må melde deg inn på bookcrossing og registre at du har boka. Men det er gratis og uforpliktende. Det er det i hvert fall for meg. Hvis noen andre bokbloggere har en god bok som er bookcrossing bok så send den gjerne til meg. Men no over til boka Myren.

Myren handler om Holberg som er blitt funnet mordet. Han er blitt drept av et slag med askebeger. På liket er det skrevet en lapp hvor det står Jeg er han. Etterforskerne Erlendur, Sigurdur og Elinborg etterforsker saken. Det vises seg at den som er blitt mordet har ikke hvitt mel i posen. Det handler mye om familie og arv. En annen del av historien handler om Sigurdur som har en datter som heter Eva. Hun er narkoman og har penge utpresser etter seg. Eva flytter inn hos sin far i begynnelsen av boken.

Språket har et muntlig preg og er lettlest. Det gjør at man leser boka i en fei. Jeg har jo hatt en stund hvor jeg savnet et språk som utfordret meg litt. Den siste tiden har jeg fylt opp den kvoten. Akkurat no passe humøret mitt til ei bok som har et så lett språk at boka går av seg selv.

Jeg trodde en lang stund at boken var ganske forutsigbar. Men forfatteren er flink til å lure leseren. Her et stort persongalleri og det blir trekt i mange tråder. Saker som ikke har noe med Hovedsaken å gjøre er med i boken. Men det blir jo det ikke opplyst om. På en måte er det litt meningsløst. Men på den andre siden var det sjakktrekk. Mange bevis pekte på ulike grunner. Men morderen og årsaken til mordet blir jo avklart tilslutt.No har jeg ikke lest så mange krimbøker så jeg vet ikke hva som er vanlig i en krimbok. Men jeg synest det er litt for masse om Far- datter forhold mellom Erlendur og Eva.

Jeg kosa meg med krimboka og den var så spennende at jeg kunne ikke legge den ifra meg noen ganger… Dette er den andre krim boken jeg har lest og den ga meg i alle fall mersmak på krimsjangeren:). Jeg har store planer om å lese krim i påska.

Det finnes andre bokbloggere som har blogget om boken. Les gjerne hva Ellikken, Karin og Inga Lill mener om boka:)

3 kommentarer:

ellikken sa...

Tenkte jeg skulle tipse deg om at jeg fant en Erlendur-bok på Mammutsalget, Gravstille. Kostet en slikk og ingenting siden dette var rest-av-rest-av-rest :)

Stine sa...

Morshjerte: åijåijåij!!!! Tro hvem som er død?.... Gleder meg STORT!

Ingalill. sa...

Så moro at boka beveger seg -)

Gravstille er forresten min Erlendur favoritt, og nr.2 hvis jeg ikke husker feil.