Søk i denne bloggen

lørdag 23. april 2011

Regntid av Line Baugstø


Påskelektyren gikk i vasken:/. Men heldigvis ikke pga. innholdet. Men påskelektyren var så innrøkt at jeg fikk vondt i hodet av det. Selv om jeg har hatt bøkene på lufting i garasjen ei natt så hjelper det ikke stort. Det er vanskelig å bare gå i biblioteket når man sitter ute på ei øy. Men helt krise er det ikke siden jeg har litt bøker hjemme. Men no over til ei bok som jeg har lest ut nylig, Regntid av Line Baugstø




Boken handler om Gro. I boken veksler det mellom da hun som barn bodde i Afrika sammen med familien og nå i voksen alder hvor hun bor i Sri Lanka med Familien for å drive bistand ( I hvert fall mannen). Samtidig handler boken om Ungdomskjæresten John som Gro aldri har glømt. Hun drømmer at ho kan få treffe han igjen når de flytter til Sri Lanka. Det slår ikke feil at han dukker nemlig opp i Sri Lanka;).

Boken er lettlest. Men allikevel er det litt tungt siden det handler så mye om politikk, bistand og lignende. Det blir til tider litt langdryg og man kan falle litt ut her og der. Boken er ikke noe sentimal på noen måte og man får vite ekstremt lite om hva karakterene føler og tenker. Men det fungerer ganske bedre og gjør boka mer spennende. For eksempel man vet at Gro aldri har glømt ungdomskjæresten. Men man vet ikke hvor sterkt de følelsene er for han og for den del hos han. Men selvfølgelig skjønner man jo det etter hvert. Så et lite minus som jeg kom på og det er at vekslingen mellom nåtid og fortid fungert dårlig.

No veit jeg ingenting om forfatteren har brukt andre mennesker eller andre ting i boken. Men jeg begynner egentlig å tenke på det, når det dukker opp etternavn som jeg forbinder til Bistand. Men jeg tror absolutt andre ting som er med i boken kan være sant. Derfor har denne boken gitt meg kunnskap om noe jeg visste lite om fra før.

Boken minner meg litt om Morgen i Jenin. Boken handler definivt ikke om konflikten mellom Israel og Palestina. Men den handler mye om bistand og alt bråket på Sri Lanka. Man får samme følelse av at forfatteren vil påvirke deg eller i hvert fall gi deg informasjon. Så hvis du ikke er så interessert så er det ikke sikkert boken er den riktig for deg. For meg var det sånn opp og ned og av og til kjedet boken meg. Samtidig som det var spennende å lese om to verdensdeler, to land og to ulike kulturer.

Det var ei fin bok som jeg koste meg ute i påskeværet (som er sommervær) med. Men helt opp når den ikke. Den siste delen av boka er best når Gro treffer John mer og mer og man begynner å lure på om det blir noe mellom dem. Ellers var slutten veldig skuffende og veldig bra. Det betyr noe gikk dritt og andre ting gikk veldig bra.



Anbefalest.


Ingen kommentarer: