Søk i denne bloggen

mandag 11. april 2011

Tålmodighet vs. Utålmodighet



Alle som kjenner meg sier at de kjenner ingen som er utålmodig som meg. Jeg må nok jobbe for å bli mer tålmodig og det er jeg villig til.

Alt i livet kommer ikke med et lyn nedslag og alt fikses over ikke over natten. Man trenger tålmodighet for å oppnå mål og drømmer. Det er ikke sikkert at man klarer å fullføre målene og drømmene man har hvis man ikke har tålmodighet. Men på den andre siden kan det skje akkurat det samme hvis man har for mye tålmodighet. Man venter på noe som ikke blir til å skje og som man tror selv vil skje en gang. Det kan ende opp med at du går glipp av mye bra på veien og det blir litt som man drømmer og tenker istedfor å handle og leve.

Men det er svært vanskelig å vite hvor grensen går, når man skal være tålmodig og når det er ikke verdt å være tålmodig mer. Hvordan man skal vurdere det blir svært personlig. Men noe i livet finnes det ikke grenser når det gjelder tålmodighet. Mens andre ting i livet finnes det en grense hvor lenge man skal være tålmodig. Man bør kjenne på hva man selv føler er riktig og følge hjertet. No er det ikke alle som er åndelige eller som tror på høyere enn seg selv. Men det å legge ting i guds hender og be om at du vil vise tegn om hva som er det riktige er viktig for meg. En annen ting som er lurt å tenke er på er hvordan du er som person. Man kan ikke forandre personligheten sin. Men man kan forbedre seg på enkelte og flere områder.

Så selv om jeg trenger å bli mer tålmodig med andre mennesker og ellers bli mer tålmodig for å oppnå mine drømmer og mål her i livet, så betyr ikke det samme som at jeg skal være super tålmodig med alt og skal bare vente på alt her i livet. Jeg har bestemt meg for lenge siden at jeg aldri noen gang skal vente resten av mitt liv på noe jeg aldri får. Jeg kan gå glipp av så mye bra som ligger på min vei. Da er det ti tusen ganger bedre å gripe det enn å leve i en drømmeverden;).

Ingen kommentarer: