Søk i denne bloggen

onsdag 25. mai 2011

Akilles av Kristian Klausen



Grunnen til at jeg vil lese denne boken er todelt. Forsiden av boken er faktisk så vakker at jeg hadde lyst å lese den. Den andre grunnen er at jeg har skumlest litt i den og det virket råbra. Men visste det ikke hadde vært forBokbloggturneen  hadde jeg ikke nok oppdaget boken. Den har fått blandete anmeldelser. Men jeg stiller meg bak de fornøyde.

Fortelleren er utdannet kunstner. Han skal egentlig jobbe som formingslærer på Røyken vidergående skole. Noen dager før skolestart blir formingsklassen nedlaget og dermed blir han tilbudt et halvårs vikariet som gymlærer. Det takker han ja til. Ellers er det tilbakeblikk på studier, oppvekst og gresk mytologi. Det er jo også litt om husvertene hans.

Jeg synest språket er i utgangspunktet lettlest og bra. Men når boken tar av kommer det en del uttrykk som er vanskelig og språket blir tyngre. Man merker lidenskapen bak ordene. Det virker som forfatteren elsker kunst og sport og vil sette det sammen i en roman. Det synes jeg faktisk forfatteren har klart på en glimrende måte. Ellers er språket veldig humoristisk og jeg lo godt et par ganger. I en del anmeldelser av denne boken har jeg lest at man burde kutte flere store partier. Jeg synes ikke det. Men forfatteren kunne kanskje kuttet en noen avsnitt her og der når det begynner gå i dybden. Jeg skal innrømme at det var partier som jeg skumlest og hoppet over. Men det synes jeg var det eneste minuset med boken og det minuset betyr ikke så masse siden resten av boken er svært bra.

På en måte er fortelleren i boken egentlig veldig ufordragelig og det er mange unnskyldninger jeg ikke kjøper. Men jeg kan ikke legge under en stol at jeg likte hovedpersonen veldig godt og var egentlig ganske fascinert. Så godt likte jeg hovedpersonen at jeg vil lese mer om han. Men tror ikke akkurat forfatteren har tenkte å skrive mer bøker om han:(. Jeg likte spesielt godt delene med oppveksten og husvertene.

Ei fantastisk bok som jeg anbefaler virkelig videre:)

1 kommentar:

Lena sa...

Jeg var en av de som likte boken. Jeg synes ikke den var fantastisk, men veldig bra. Hovedpersonen var en fascinerende person, enig i det;)