Søk i denne bloggen

søndag 22. mai 2011

Elskeren av Maguerite Duras


Boken Elskeren leste jeg om på bloggen til Fjordlandet. Jeg fikk lyst å lese den og ført den opp på leselista mi. Men så dukket den opp på lesesirkelen til 1001 bøker vi må lese før vi dør og da var jeg fort ut å melde meg på den.


Jeg merket fort at språket var nesten for bra. Så bra at man har nærmest pakket inn karakterene, handlingen og alt i språket. Det er fint med bra språk. Men det blir irriterende når man føler man må ”leite” fram alt i boken og at man ikke har helt grep på romanen.Men til trøst så er ikke alle partier like tunge. Den kvinnelige hovedpersonen irriterer meg. Jeg synest hun har lite empati og er veldig bastant. Hun ser ingenting fra begge sider. Når hun skrev moren satt jeg og tenkte er det sikkert at moren din er sånn. Jeg klarer ikke helt å tro på den historien forfatteren forteller meg. Jeg har en positiv ting å si om boken og det er at den ga meg en del flotte bilder. Så på en måte lignet romanen litt på boken Tegn til Kjærlighet av Jan Kjærstad. Forskjellen er at Tegn til Kjærlighet er en kjempeflott roman.

Jeg hadde egentlig tenkt i utgangspunktet å lese denne boken ferdig selv om den irritert meg kolossalt. Men når den ikke gir deg leseglede og man får lese absistenenser etter andre bøker fant jeg ut at da var det bedre å gi den opp. Jeg leste nesten halve boken. Håper det blir bedre lykke nesten gang med Karen Blixen si bok Den Afrikanske Farm. Den har jeg masse forventninger til og jeg gleder meg vilt til å lese den!!!.

Andre som er med på lesesirkelen og som skal blogge om denne boken er Migrating coconuts, Elida, Boktanker, Boklesebloggen, Betraktninger ,Karin  , Ziarah sierog Lines Bibliotek Men uansett gleder jeg meg til å lese de andre sine meninger om boken og om de er enig eller uenig med meg. The time will show:)

4 kommentarer:

linesbibliotek sa...

Det er Karin som er med, jeg aner ikke hvordan lenken til Inga Lill dukket opp:-)

Jeg syntes også at boken var irriterende, og hadde vanskelig for å få taket på karakterene. Jeg synes du oppsummerer det godt ved å si at språket pakker alt inn slik at man må lete etter mening. Jeg likte boken best når beskrivelsene var enkle å følge.

ziarah sa...

Hei! Jeg har også vært med på samlesinga :)

Jeg er veldig enig med deg når det gjelder hovedpersonen, jeg syns hun var irriterende og lite sympatisk. Som fortellerstemme ser hun ofte verden i sort-hvitt og det gjorde det (for min del) vanskelig å leve meg inn i boka.

astridterese sa...

Enig med deg, her og. Jeg leste boken i full fart, men jeg likte den ikke.

Ha en riktig god søndag!

Karin sa...

Ja forfatteren gav oss en del fine bilder, det er jeg også enig i. Selv likte jeg språket i boka og selv om jeg synes lesingen gikk ok så krevde den full konsentrasjon.

Gled deg til Den afrikanske farm. Jeg leste den nå nylig og likte den godt.