Søk i denne bloggen

tirsdag 24. mai 2011

Hva romaner gjør med meg på godt og vondt...



Dette er egentlig et svar fra meg på et innlegg på Bokelskere. Men jeg velger å publisere det her også fordi det sier veldig mye om  hvordan enkelte romaner og andre bøker kan virke inn på meg. Samtidig får man kanskje noen lesetips. Jeg er lett å begeistre, bli revet og bli super engasjert i det jeg leser samtidig som det gir meg så masse på andre måter... Film kan ha like store påvirkningskraft.

Jeg vil påstå seriebøker ( spes. Morshjerte og arvesynd) og bøkene til Anne Karin ElstadFolket på Innhaug og Julie bøkene). Jeg skjønner mange situasjoner som jeg aldri har vært bort i selv og får mer empati. Samtidig lærer disse bøkene meg masse. Jeg tenker sånn skal jeg aldri få det og jeg skal ikke ta så fatale valg. Men de romanene får meg også se helt nytt på mange ting og da tenker sånn skal jeg gjøre også det. Ellers sitter leser opplevelsen lenge i deg etter man har lest bøkene. Av og til svever jeg på en sky av glede<3. Mange ganger gjør det så vondt at man føler at noen stikker deg i hjertet og man vil bare gaule.Karakterene i bøkene gir meg ikke bare følelser. Men noen lurer jeg virkelig på hva som skjedde videre med. f.eks. karakterer som drar til Amerika. Ja bøker kan gå så sterkt inn på meg at jeg kan drømme om bøkene etterpå... Det er nesten som man må klipe seg selv i armene og si at disse karakterene ikke finnes.


Så finnes det bøker og filmer som er basert på bøker som er utrolig gode. Men gjør meg så trist at de nesten kan ødelegge dagen min og gjør meg i drittdårlig humør... Der iblant Dear John av Nicholas Sparks og Forsyte sagaen av John Galsworthy.

Så vil jeg nevne tapte døtre av Xinran på slutten. Boken ga meg ny og viktige k unnskap om jenter og kvinner i Kina. Den vekte et enormt engasjement i meg. Ei bok som virkelig har forandret selv om den var ufattelig vond og provoserende...

Ingen kommentarer: