Søk i denne bloggen

fredag 13. mai 2011

Mirakel av Renate Nedregård


Jeg oppdaget boken i forbindelse med Bokblogg turneen. Det vil si etter at boken ble sendt ut og blogget om. Jeg angret bittert at jeg ikke hadde meldt meg på boken. Men bestemt meg raskt at boken skulle jeg lese en gang. Enda mer fristet denne boken siden bloggeren bokelskerinnen har en utfordring hvor man skal lese seks debutanter i år. Forfatteren av boken Renate Nedregård er nemlig debutant. Hun er utdannet Tv journalist. Hun har erfaring som reporter fra både Nrk og Tv2. Hun har også i ungdommen vært leder for Ten sing.


Boken handler om Rakel. Hun går under artistnavnet Miracle og har blitt svært berømt etter å ha vært med i Idol. Hun ligger på topp på hitlistene, reiser verden rundt på turne og lever et liv i sus og dus. Men før hun ble berømt var solist i Teten sing og var kristen. Det var også koret som meldt henne på Idol. Men så får Plutselig Rakel ”Miracle” mail fra sitt tidligere Teten sing kor om hun vil være med på en jubileums konsert for koret og der skal hun være Solist.

Boken veksler mellom nå som hun er artist og tiden som solist i Ten Sing. Men avslutningskapitlene handler om jubileums konserten. Jeg føler ikke at man blir ledet fram til et ”svar” hvis du skjønner hva jeg mener. Men som leser får man innblikk i både nåtid og fortid. Når man får denne sammenligningen kan leseren selv gjør opp en mening om Rakel. Jeg synest personlig at Rakel har forandret seg veldig masse. Det virke som hun har mistet seg selv litt i all berømmelsen. Når hun var ikke berømt oppfatter jeg henne som mer ekte og mer seg selv.
Språket var veldig lettlest og det var en av grunnene at boken ble lest ut i en fei. I en roman om musikk så sier det seg nesten selv at det vil være utdrag fra sangtekster. Jeg vet om ikke det funket helt i denne romanen. Jeg skal innrømme at jeg hoppa over en god del av sangtekstene og jeg tror ikke jeg gikk glipp av mye der. Ellers har de kapitlene som omhandler fortida en veldig liten historie fra bibelen med hvert kapittel. Det var på noen få setninger. Det synest jeg er naturlig siden Rakel er kristen. I de kapitlene som var fra nåtiden startet alle kapitlene med et kort blogginnlegg om hva som skjer i artist livet til Rakel ”Miracle”. Det er en blogg dedikert til fansen hennes. Boken har korte kapitler noe som fungerer veldig godt. Det blir sånn et kapittel til og et til. osv.
Jeg synest forfatteren gir et godt og troverdig bilde av Teten sing livet og livet i berømmelse. Det lyser gjennom hun har god erfaring fra begge delene. Forfatteren har ikke vært en berømt artist. Men hun har nok jobbet med Kjendiser. Mange tror sikkert denne boken blir alt for mye Jesus og kristen demokratisk. Men det synest ikke jeg og flere andre bloggere som har blogget om denne boken synest det samme for meg. Men selvfølgelig kan det finnes bok bloggere som mener det stikk motsatte. Jeg synest denne boken var ei god bok som jeg gjerne anbefaler videre. Men den manglet det lille ekstra for å bli super fantastisk.

Ingen kommentarer: