Søk i denne bloggen

mandag 2. mai 2011

To fine filmer

Kilde: http://cdon.no/film/om_forlatelse-749398

Denne filmen er bygd på romanen om forlatelse av Ian McEwan. Jeg har ikke lest romanen ( ups:/, skulle jo bli flinkere til å lese romanen først). Men jeg såg denne filmen fordi vennina mi har anbefalt boka på det varmeste og sagt at den passer til meg. Jeg har jo den i filmhylla og bestemt meg for å se den uten å tenke så mye på å lese romanen først. Men etter å sett filmen blir jeg nok til å lese boken en gang. Først vil jeg si at romanen er fiksjon. Filmen handler om Briolet som skriver en bok om noe som har skjedd i hennes liv. I denne historien er Cecilia og Robbie hovedpersonene. Vi får se hva historien handler om.  Jeg visste faktisk ikke at Briolet skrev bok om hendelsen før helt på slutten. Men jeg burde ha skjønte det tidlig. Briolet elsker å skrive og allerede i tidlig alder skriver hun skuespill. Dessuten var tastetrykk lagt inn som lyd flere ganger. Jeg undret meg over noe som jeg aldri ha sett i noen film. Noen scener ble visst to ganger fra ulike vinkler. Etter å ha sett filmen vet jeg at den ene scenen stemmer og den andre scenene kan stemme eller ikke være helt sånn. Jeg har mange ting jeg lurer på og som jeg tenker på. Jeg var glad når noe fælt endte bra på slutten. Men så fant jeg ut det var egentlig noe Briolet diktet. Egentlig endte historien ganske tragisk. Hun skrev det om til den slutten som hun ønsket og som aldri ble noe av i "real" i selve historien. Det høres jo nesten ut som en historie tatt ut fra det virkelig liv. Men det er det altså ikke.Jeg må bare poengtere det enda en gang. Historien var fin selv om det aldri ble skikkelig hjertesmelt eller hjerteskjærende vond. Det er litt negativ at ikke forfatteren ikke klarer å røre mer etter mi mening. Men absolutt ei bok som sikkert nok er verdt å lese, ihvertfall er filmen det.

Kilde: http://cdon.no/film/yohan_barnevandreren-11722229

Denne filmen har jeg lånt. Men etter å sett den skal jeg DEFINIVT ha den. Jeg sier det først som sist du går glipp av noe stort hvis du ikke ser den og kan bare angre hvis du ikke får sett den...

Denne filmen er bygd på en sann historie. Jeg vet ikke om historien til Yohan er sann. Men desverre har det vært barnearbeid såkalte Barnevandring i Norge på slutten av 1800 tallet (i følge baksideteksten på filmen). Det var spesielt masse av det i Agder. Jeg vet ikke om det var andre plasser i Norge. Du kan lese mer om barnevandring her. Jeg skal sette meg mer inn i historien. Ihvertfall gir filmen et godt og troverdig bilde om barnevandring. Filmen smeltet hjertet mitt<3. Men den var også hjerteskjærende vond og provoserende....... Noe jeg likte svært godt med filmen var også at den ga en fin hyllest til Sigøyenere. De har jo som folkegruppe blitt sett ned på, diskriminert og assimilert. Men i filmen viser de hvor fantastiske Signøyerene er... Ellers var det litt rart med så mange kjendiser i filmen.f.eks. Alexander Rybak, Aylar Lie. Men at Morten Harket var med i filmen oppdaget jeg ikke før sent i filmen. Det at mange av skuespillerene snakket Norge fineste dialekt ( etter mi mening) gjorde historien vakrere. Det var jo selvfølgelig Sørlands dialekt.

I Audnedal Kommune har man et eget Barnevandring museum.

Ingen kommentarer: