Søk i denne bloggen

onsdag 1. juni 2011

Grisehjerter av Ingeborg Arvola



Boken Grisehjerter er med i Cappelen Damn sin Bokbloggturne. I går var det Lena som sa sitt om boken og i morgen er det Lady Netta som skal si sine meninger om boken. I dag er det min tur.

Ingeborg Arvola er en norsk forfatter og har sammen med  denne boken gitt ut 10 romaner. Hun har fått Cappelenprisen 2004 og Havmannprisen 2008 for romanen Ingen dager uten regn. Arvola har grunnfag i teatervitenskap og litteraturvitenskap fra høgskolen i Oslo.

Det er mange historier, teamer og karakterer i denne boken. Men de viktgiste karakterene er ekteparet Konrad, Kine og deres sønn. Jeg må bare tiføye at de finnes ingen karakterer i bøkenes verden som har et så kult og morsomt etternavn. Det er nemlig KUFALL. Kufall er gården Kine er oppvokst på. Her bor foreldrene hennes samt bestefaren hennes. Her må de flytte etter at Konrad spilt bort alt de hadde og eide. Kine har ikke noe godt forhold til Konrad. De er forsatt sammen siden Konrad ikke vil forlate Kine. Men i bygda Takselvdal hvor går Kufall ligger er det også mange andre personer. Junior som er eks kjæresten til Kine driver skjønnhetssalongen Northern Beauties. Det går i justere nese, hake, ta vekk fett og mye mer. Det viser seg også at Junior har forsatt følelser for Kine. Andre sentrale karakterer vi møter er Merethe som er bestevennina til Kine. Hun er skilt og moren til Alexis og Krystle. Krystle er med i Top model Norge og  Alexis sliter med spise forstyrrelser. Hun jobber også som vaskehjelp på skjønnhetsklinikken til Junior. Det er enda flere karakterer i denne boken. Men dette avsnittet hadde blitt veldig langt hvis jeg skulle skrive om alle karakterene.

Jeg vet ikke hvorfor jeg meldte meg på denne boken. Men jeg såg i mailene min at jeg hadde gjort det. Men bestemt meg å gi boka en sjans selv om jeg visste bare Forfatternavn og tittel. Jeg blei veldig skeptisk når jeg leste hva boken handlet om. Men jeg hadde ingenting å være skeptisk for. Boken var veldig bra. Det var noen partier som var mer spennende og bedre enn resten av boken. Da klarte jeg ikke å legge boken fra meg.

Boken er veldig lettlest sånn at det går fort unna. Hun bruker mye humor, Ironi og setter en del på spissen. Da får man tydeligere fram budskapet og de mer alvorlige tingene blir ikke så tungt å lese om. Det er også endel bilder i boken som er også med å få fram budskapet. Navnene på de ulike karakterene tror jeg ikke er tilfeldig. De har navn som passer til dem og hva de sliter med.

Anbefalest!

Jeg vil avslutte med et fint og klokt sitat som var før romanen begynte.

Vi må tilpasse oss de endringene vi ikke klarer å unngå- og vi må unngå de endringene vi ikke klarer å tilpasse oss.
( Nicholas Stern)
Jeg leste denne boken på noen dager og var ferdig for flere uker siden. Jeg har glømt endel av hvordan jeg oppfattet boken. Dessuten er jeg veldig sliten for tida... Det er litt ork å skrive denne anmeldelsen akkurat no. Det er til og med ork å lese noe som helst. Men regner med at det blir bedre etterhvert og at jeg får mer energi... Da kommer det nok flere blogginnlegg også:)

Ingen kommentarer: