Søk i denne bloggen

tirsdag 19. juli 2011

Bjørnestjerne Bjørnson sin Hjem Aulestad

Mitt andre besøk til et forfatterhjem var Aulestad. Det var hjemme til Bjørnestjerne og Karoline Bjørnson. Faktaopplysninger om Bjørnestjerne Bjørnson og Aulestad har jeg fått av Omviseren eller på nettet. Hvis du går inn på denne linken finner du informasjon om Aulestad ( der henter jeg info.) og bilder fra inne i huset til Bjørnestjerne Bjørnson. Jeg kunne desverre ikke ta bilder fra inne i huset.

Velkommen til Aulestad:)
Å se Aulestad fra veien var et MEKTIG syn<3. Allerede da visste man at det var en spesiell plass... Bjørnestjerne Bjørnson hadde ingen tilknytning til stedet. Men han var mye i utlandet og ønsket å ha et hjem i Norge. Folk som hørte til i samme "klasse" som han tvang han nesten kjøpe stedet. Han holdte på å miste Aulestad flere ganger fordi han hadde ikke peiling på penger og forretninger. Det var kona sin jobb å styr med penger og Forretninger. Hun har faktisk rettskrevet alt det han skrev fordi han skrev så uforståelig. Jeg skal innrømme jeg blei litt skuffa da. Ekteparet Bjørnson hadde reist mye utenlands. Huset bærer preg av det og det var så MASSSSSE utsmykninger at det finnes ikke ord på det. Hvis jeg skulle beskrive interiøret i huset ville være det WOW,WOW,WOW,WOW OG WOW!!!!!!!!!!!.Det var bare kjøkken som var bare tradisjonelt norsk( og det var forøvrig det styggeste). Han hadde mye mindre bøker enn jeg hadde trodde. Det var allikevel magisk å se boksamling hans. Alt fra Dickens og Jules Verne til Stuart Mill. Men det STØRSTE var å se med mine egne øyne Nobel Medaljen han fikk når han vant Nobel litteratur pris........Er jeg ikke heldig vel?????? Han vant  Nobels litteraturpris for sine bondefortellinger. Han fikk masse kritikk for å skrive bondefortellinger for intektuelle skulle ikke skrive om det. Vet dere hvem andre som var nominert til Nobels litteraturpris sammen med Bjørnestjerne Bjørnson? Henrik Ibsen og Lev Tolstoj:)

Aulestad sett fra baksiden =).

Inne i denne bygningen var Hestsleder til Bjørnestjerne Bjørnson stilt ut:). Her kunne man ta bilder. Men det var liksom ikke så interessant i mine øyner..



I dette huset var det butikk og cafe. No husker jeg det ikke sikkert. Men Sønnen til Bjørnestjerne Bjørnson bygd opp noen andre bygninger på Aulestad. Men jeg er ikke sikker på om det er denne bygningen. Unnskyld for dårlig bilde. Men det var bare dette bildet jeg hadde av denne bygning. Jeg vil jo vise alt.

Det er flaut. Men jeg husker ikke hva denne bygning var bygd for og heller ikke hva den blir brukt til i dag. Men jeg er ganske sikker på at det er sønnen til Bjørnestjerne Bjørnson som har bygd denne bygningen. Tipp tipp oldebarnene til Bjørnestjerne Bjørnson bor nedenfor Aulestad. Tenk å være etterkommer etter Bjørnestjerne Bjørnson. Heldiggrisene!!!;). Dattera til Bjørnestjerne Bjørnson gifttet seg med den eneste sønnen til Henrik Ibsen. Henrik Ibsen og Bjørnestjerne Bjørnson var uvenner. Henrik Ibsen nektet derfor å komme i bryllupet til sin egen sønn.

Bjørnestjerne Bjørnson hadde en hage som var AMAZING<3. Jeg synest bildene jeg har tatt av hagen viser ikke godt hvor vakker den var... Men det er et forsøk:)


Jeg har forandret syn på Bjørnestjerne Bjørnson etter å ha sett Aulestad og fått mye interessant informasjon fra en engasjert omviser:). Han har gått fra en grå og kjedelig person med noen spennende boktitler til å bli en dødsspenennde person jeg vil vite mer om og selvfølgelig lese mer av. Omviseren synest at det hadde blitt for mye fokusert på hans forfatterskap og for lite på hans samfunnsengasjement. Hun brant virkelig for hans samfunnsengasjement  og det smittet selvfølgelig over på meg!!. Han var en kontrast. Han hørte til overklassen og alikevel støttet han de fattigste. Han ville at de skulle komme høyere opp. Han mente ALLE mennesker var født frie.Ellers var han en radikal person som jobbet for mange radikal saker. Han fikk forresten duk av kvinnebevegelsen i Sverige for han hadde støttet deres saker. Alle kvinnene som hadde vært med på kjøpe denne duken hadde fått navnet sitt sydd på duken. Omtaleren fortalte masse mer om hans engasjement.Hun mente hadde fortjent også Nobels Fredpris.

Jeg er ganske sikker om jeg hadde levd på denne tiden og var i samme "klasse" som Bjørnestjerne Bjørnson så hadde jeg nok blitt stormende forelsket i han;). Jeg er nesten misunnelig på Karoline Bjørnson som hadde han som mann;). Bjørnestjerne Bjørnson var en intelligent og reflekterende mann med masse meninger. Han engasjert og var ikke likegyldig til sin omverden.


Ingen kommentarer: