Søk i denne bloggen

onsdag 27. juli 2011

Dagens litteratur visdomsord:)

Jeg er svært glad i Visdomsord og sitater:). Jeg har til og med en bok hvor jeg skriver opp kloke ord  av andre mennesker, radio, tv, artikkel and you name it. I bøker kan man finne både fine og trist visdomsord som er så sanne... Jeg bruker å notere sidetall slik at jeg finner dem igjen senere.På nettsiden Bokelskere kan man lagre sitater fra bøker. Jeg bruker det flittig. Her en dag skulle jeg legge inn sitater fra boken Glemte minner av Rannveig Marit Mindresunde. Når jeg gjorde det slo noen av sitatene ( spesielt ett) meg rett i magen.... Jeg tenkte fy flate, hvor sant det egentlig er. Marerittet som har skjedd i Norge har fått meg til å skjønne hvor viktig  det er.... Jeg vil dele med dere et sitatet fra boken som fikk en spesiell betydning for meg.



Det var disse dagene hun følte seg lykkelig.Heldig. Hun hadde så mange gode venner, så mange som var glad i henne.Moren hennes hadde lærte å sette pris på dette, brått kunne alt være borte. Rakel hadde fått det prentet inn i bevissheten siden hun var neve stor. Ordet som sa takknemlighet.Lynet kunne slå ned fra klar himmel og forandre en hel verden, forandre den før hun rakk til å sukke sitt første utakknemlige sukk en kjølig september morgen.[...]Nei, en skulle være takknemlig for hver dag en fikk på denne jorden.For hver dag en kunne elske de menneskene som betydde mest. Hverdagslivet var noe man skulle lære seg å nyte. En rolig kaffekopp i solveggen, en latter som nådde øynene. Alt dette vakre som en så ofte tok seg i å glemme.( Mindresunde 2011:40)

1 kommentar:

anette sa...

Så vakkert og desverre; så sant. "Glemte minner" var en fantastisk bok som ga meg en stor leseopplevelse. Sitatet "Mens hun sov hadde hun to barn" traff meg også rett i hjertet. Klem fra Anette :)