Søk i denne bloggen

lørdag 2. juli 2011

Hvordan internettvaner endrer seg...

Jeg har i det siste tenkte på mine internettvaner og hvor mye det har endret seg med årene. Det er egentlig ganske fascinerende for jeg kan ikke skylde på at det er fordi samfunnet har endret seg eller at jeg har tatt et bevisst valg. Men det har kanskje mest med det at jeg har endret meg som person.


Mine bestevenner klaga lenge på at jeg la alt for mye personlig på nettet og på en måte ”alt” med meg. Når jeg begynte med facebook la jeg ut flere status oppdateringer om dagen og la på en måte ut hele livet mitt der. Men mye har endret seg. No oppdaterer jeg statusen min kanskje en gang for dagen eller et par dager i uken. Jeg kan legge ut noe personlig en sånn gang i blant. Men det jeg legger ut har mest med interesser, ting som skjer i verden eller været. Jeg har begynte skrive mindre og mindre om personlig ting på bloggen min. Jeg har ikke tatt et bevisst valg no legger jeg ikke ut noe mer personlig mer og det vil jeg heller ikke. Det er fortsatt mulighet for at det kommer personlig ting på denne bloggen. Men det blir i en mindre grad. Men jeg tror hovedgrunnen til at jeg ikke skriver så mye om personlig er fordi tankene mine og det jeg er opptatt av har endret seg. Ting som jeg tenkte mye på og kanskje aller mest (og som man da blir veldig opptatt av) på er bare automatisk blitt borte. Det er helt andre ting som opptar tankene mine og det jeg er og det preger min måte å være på Facebook og for den del på blogg.

Men det er ikke bare hva jeg legger ut på nettet som har endret seg. Men også hva jeg bruker nettet til er også forandret. Det jeg brukte tiden min på før mest var å bruke tiden på alle slags nettsteder og søke opp personer og lignende samt snakke med venner på nettet. Jeg gjør det fortsatt. Men i en mye,mye mindre grad. Så interessert er jeg i ikke andre sitt privatliv. Da bruker jeg heller tiden min på nettet til mine interesser. Jeg er ganske så sikker på at jeg bruker mer tid på bokelskere og å lese bokblogger enn hva jeg bruker på Facebook. Men jeg bruker nettet til andre interesser. Når jeg bruker internettet til mine interesser så bruker jeg mer tid på mine interesser. Jeg har allerede lest i år mer bøker enn jeg gjorde i fjor og har nesten sett like mye film som jeg gjorde i 2010.

Ingen kommentarer: