Søk i denne bloggen

lørdag 2. juli 2011

Morshjerte nr.1 Vinterdrømmer av Anne Lise Boge


Jeg har vært på et koselig besøk hos mine besteforeldre i Nord Lenangen. Lesestoff hadde jeg med på turen også. Det var sekskanten av Ebba Haslund. En helt grei litteratur som ikke er direkte dårlig. Men foreløpig ikke noe helt fantastisk som bergtar meg eller noe som jeg koser meg masse med. Men plutselig fant jeg ut at mine besteforeldre hadde førsteeksemplar av Morshjerte. Det eksemplaret har jeg ønsket lenge å lese. Jeg vil se om det kommer hinter til den videre handlinga og de teoriene som tror jeg vil skje. Selv om jeg har lest den så har jeg muligens glømt noen små viktige detaljer og hint.


Jeg ser allerede i bok nummer 1 at Maren er naiv og godtroende. Hun bortforklarer alt og tror hardnakka på det hun vil tro på. Man merket ikke så mye til naiviteten og godtroheten fordi hun gjør alt det som jeg leser vil at hun skal gjøre. En annen ting er at det ikke skjer så mye dramatisk i denne boken. Ellers begynner hun får mer og mer følelser for Thorleif i boken selv om det ikke står direkte. Man får hint at det kan oppstå mer varme følelser mellom dem senere.

Det ar Maren ikke er datteren til ekteparet Bredli tror jeg det er stor sannsynligheter for. De fant kjemperaskt ut etter at de fått Maren at de ikke kunne få flere barn og det gikk lenge før de fikk barn også. Dessuten har ikke moren noe morshjerte for henne. Jeg har også funnet hvem som er mest sannsynlig Marens biologiske mor og det er tanten hennes. Hun har fortalt masse til Maren at hun har tatt valg som har kostet henne kjærligheten og tatt valg som har endret livet henne kolossalt (uten at det står hva det er). Hun har fortalt at hun ikke vil finne kjærligheten igjen etter at hun valgte bort hennes store kjærlighet. Foreldrene vil ikke godta han som tanten var forelsket i for han var ikke bra nok. Dessuten reagere Maren på at Moren blir som et nytt menneske etter tanten. Ellers sier tanten flere ting som Maren undrer seg veldig om. Er den som Tanten valgt bort den biologisk faren til Maren? The time will show…

Jeg kan ikke sette ord på hvor hvor ubehagelig og ekkel leseropplevelsen var…... Boken var ikke direkte dårlig. Det skjedd ikke noe ubeskrivelig vond ting. Det var ubehagelig med alt skulle være hemmelig. Ubehagelig fordi alt er så usikkert (selv om jeg vet veldig godt hva som har skjedd helt til nr. 12) . Ubehagelig fordi Maren er dratt mellom den håpløse kjærligheten til Trond (som HELDIGVIS er ikke så håpløs lenger) og Thorleif som vil forlove seg med henne og som hun begynner få litt følelser for. Jeg klarer nesten ikke lese boken. Det var så ubehagelig til tider at det kjentes i hele kroppen. Men selv om jeg egentlig ikke klarte å lese boken leste jeg den allikevel, og innerst inne i hjertet elsker jeg den selv om den gir meg masse negative følelser til tider…

Ingen kommentarer: