Søk i denne bloggen

søndag 31. juli 2011

Ny filmversjon av Jane Austen`s Emma

Den kommer ut ca. 31 august.


De siste lørdagene har Nrk visst en ny filmversjon av Emma. Linken til episodene finner du her. Desverre forsvinner sist episode når den nye kommer. Egentlig skulle den ha vært ferdig lørdagen. Jeg har full forståelse og respekt for at Nrk visste tv  fra Terroren i Norge. Men jeg synest iallefall Nrk `s nett tv kunne ha lagt tredje episode slik at man kunne se det på nettet.

Jeg har sett to andre filmversjoner av Emma før. Den ene fra 1972 og den andre fra 1972. Den nye filmversjonen er veldig annerledes synest jeg. Man tar opp ting som aldri er blitt visst før. f.eks. man får vite mer hva Emma føler og Tenker. Men også andre ting. Man følger Emma fra hun er liten til stor. Selv om det er ikke brukt masse plass til barndommen til Emma. Jeg synest også de vil framheve enkelte egenskaper til noen av Karakterer. Emma er jo kjent som Kirsten giftekniv. Men i denne filmversjonen er hun mye mer pågående i både væremåte og replikkene. Det er nesten som man får litt fnatt.. Miss Harriet har aldri vært så Naiv og dom.

Noen ganger har man lest en bok eller sett en film som har gjort stort inntrykk. Så mange etterpå leser man den bok eller ser den film. Så blir man skuffa fordi man har på en måte "vokst" fra den. Denne filmen har mottsatt virkning på meg. Jeg var ikke noe særlig begeistra av 1972 utgaven av Emma og en av grunnene at jeg ikke var fornøyd var at jeg mislikte Emma sin måte å være Kirsten giftekniv på. I denne utgaven er Emma mye verre. Men det irriterer meg ikke. Jeg må innrømme at jeg ELSKER denne filmversjonen<3.

Vanligvis er jeg veldig glad i film. Men i det siste synest jeg filmene jeg har sett ikke har vært noe særlig. Jeg kan se film opptil flere ganger i uken. Men jeg har nesten ikke sett film i det hele tatt i det siste. Det er blitt sånn jeg orker ikke, jeg er for trøtt.osv. Det har faktisk skjedd flere ganger jeg har avbrøt en film. Det har ikke skjedd ofte før. Jeg er nettopp derfor  sååååå Glad for at Emma har vært den store høydaren i  sommer<3.

Ingen kommentarer: