Søk i denne bloggen

mandag 18. juli 2011

Sigrid Undset sitt hjem Bjerkebæk

Når jeg var på ferie var jeg innom hjemmet til Sigrid Undset sitt hjem i Lillehammer Bjerkebæk. Jeg kunne desverre ikke ta bilder fra inne i huset. All informasjon som jeg kommer med om Sigrid Undset fikk jeg opplyst av omviseren og nettsidene om hennes hjem. Men hvis du går inn på denne linken kan du lese mer om Bjerkebæk og se bilder fra inne i huset.Et tips er å se på de ulike linkene.

Dette er publikumsbygget man kommer først til. Det heter Guds skjønne døtre og navnet kommer fra et Essay Sigrid Undset skrev. Hvordan det er bygd er visst også inspirert av forfatterskapet hennes og hun som privatperson. f.eks. nåt man kommer inn er det ganske lukka og reservert så blir det mer åpnere rom. Sånn var visst Sigrid Undset også før hun ble skikkelig kjent med folk og ellers hvordan hun opptredde i offentligheten.

En liten bit av publikumsbygget. Jeg glømte å ta bilde av mange andre fine ting der og der fikk jeg faktisk lov til å ta bilder. Men jeg kan nevne de solgte mange bra bøker av og om Sigrid Undset. Det var Kafe, video spilling og utstilling av privatbilder til Sigrid Undset og ikke minst mange bilder av henne. Jeg har sikkert glemt noe.


Sigrid Undset kom til Bjerkebæk i 1919. De første årene leide hun dette huset.

I 1921 kjøpt Sigrid Undset Bjerkebæk. Da bygd hun på huset som dere ser på bildet. Den lille brun delen er en gang til den andre delen og det henger sammen selv om det ikke ser ut slik.


Gjestehuset til Sigrid Undset og det låg til høyre for Hovedhuset. Hun var nesten skilt da hun Flyttet til Bjerkebæk i 1919.Når hennes eks mannen hennes var der for å besøke deres tre barn så sov han i dette gjestehuset. Hvis du ser litt nøye så ser du litt av et diger gjerde. Det satt Sigrid Undset opp etter at hun vant Nobels litteraturpris. Det var tydeligvis mange som var nysgjerrig på hun og familien. Hun vil skjerme privatlivet mest mulig.


Brønnen i Hagen til Sigrid Undset. Jeg har desverre tatt ingen bilder av hagen hennes. Den var nesten nedgrodd når kommunen tok over Bjerkebæk etter yngste sønnen til Sigrid Undset og hans kone. Men kommunen har fiksa den litt opp igjen. Ellers hadde hun noe som jeg digget og det var at hun hadde nesten en liten hemmelig skog i hagen sin med liten bekk, planter og lignende. På dette bildet ser man litt av det jeg kaller for den lille hemmelige skogen.

Huset til Sigrid Undset ( Interiørmessig) var AMAZING<3. Interiørsmessig lå det foran sin tid og var veldig nymoderne. Noe var fra utlandet. Sigrid Undset tok seg av hus og hjem om dagen og om natten skrev hun bøkene sine. Jeg har sett med mine egne øyne skriveværelset hvor hun skrev Kristin Lavransdatter.*FANTASTISK*. Det er vel ingen bombe at Sigrid Undset elsket bøker og hun hadde 10.000 bøker. Hun leste flere om dagen. 9000 av bøkene var forsatt i hennes hjem. Det var litt surt at de hadde tatt glassplate foran alle bokhyllene hennes. Hun hadde bl.a. Bjørnestjerne Bjørnson, Henrik Ibsen, Henrik Wergeland. Det som er enda kulere er at de bøkene er kanskje i orginalutgave. Men stå å se i boksamlingen hennes som var i metervis var bare AMAZING<3.

Etter dette besøket har jeg blitt mer interessert i Sigrid Undset som person og hennes rolle i det offentlig... Enda mer fikk jeg lyst å lese bøkene som hun har skrevet!!!!

Et besøk til Bjerkebæk anbefales:)

                       

1 kommentar:

ellikken sa...

Heldige du :-) Kjekt å lese, men enda kjekkere å oppleve... Er simpelthen nødt å avlegge et besøk het, forhåpentligvis allerede i år.