Søk i denne bloggen

tirsdag 9. august 2011

Dagens Anbefaling: Slottet i Pyreneene av Jostein Gaarder

Dagens anbefaling er en ny spalte på bloggen min. Jeg skal ikke ha det på en spesiell dag eller fast tidspunkt. Men mer når jeg føler for det. Det er jo så mange bøker som er så fantastisk gode at man synest den fortjener mange flere lesere. Ellers har jeg flere favorittbøker som jeg elsker og som jeg ikke har skrevet om her på bloggen min nettopp fordi jeg har lest dem før jeg begynte på blogge.


Kilde: http://bokelskere.no/luva83/boksamling/358356/

Jeg burde vel ikke skrevet om en bok som er for spesielt interessert. Men jeg forguder denne boken så derfor skriver jeg om den!!<3. Men først advarslen: Du bør være interessert i Religion, Filosofi og Astronomi. Ellers er det store fare for at du synest det er en drittbok eller må gi den opp ganske raskt. Jeg har møtt mange flere som ikke liker denne boken og klaget over den. Jeg har også måtte advart folk mot den selv om jeg elsker den.

Så hva handler om boken? Den handler om Steinar og Solgunn. De møttes for første gang på et hotell i Sogn ( i mitt hjemfylke) og var ilag i 5 år. Men så skjedde det noe som gjorde at dem skilte lag. Så 30 etterpå på det samme hotellet så møtes de igjen. Etter det begynner Steinar og Solgunn maile hverandre. De diskutere bl.a. om det var meningen at de skulle treffes igjen, hva skjedde den gangen de ble slutt.osv.

Det kommer en del personlig ting fram i boken. De delene har mest med opplevelser, minner og følelser.Men så diskutere Solgunn og Steinar mye. Her tar de i bruk Filosofi, Religion og Astronomi. En del ganger kan det komme lange utgreinger om forskjellige ting. Det er sikkert for mange dørgende kjedlig og piss. Men for  meg fantastisk spennende... Det er sikkert ikke alle som gidder å lese ei halv bok om det er meninga om de skulle treffes igjen. Når jeg leste boken tenkte jeg no har jeg nesten lest ei halv bok om det og jeg ELSKER det<3. Så må jeg tilføye at boka handlet ikke bare om diskusjoner om det var meninga at de skulle treffes igjen.  Det som gjør boka enda bedre og mer spennende er at Solgunn og Steinar har helt ulikt syn på nesten alt i livet....

En annen ting som jeg elsker med boken som gjør at den får mange pluss i boken ( utenom det har jeg nevnt ovenfor) er at den tar utgangspunkt i hjemtraktene mine. Solgunn sine besteforeldre kommer ikke så langt fra der jeg kommer ifra. Der brukte Steinar og Solgunn å reise på ferie i år. Det var helt fantastisk å kjenne igjen alt det hun beskriver. Det er ganske kult når dem drar på bytur at jeg vet om alle plassene og hvordan det ser ut. Solgunn er forresten på ferie påVestlandet når hun mailer med Steinar. Jeg kan nesten lukke øynene mine og se for meg alt det vakre hun ser<3. Jeg er faktisk kjempeimponert over Jostein Gaarder som klarer å skrive så bra om hjemfylket. Det er veldig troverdig. Jeg har funnet ut at han må være lokalkjent. Han har  med lokale etternavn, plasser og beskrivelser som stemmer på punkt og prikke.

Boken leste jeg ut på en natt og det var fælt når den var over..... Jeg ville jo at den skulle ha forsatt i det uendelig<3. No har jeg plukket fram i boken og skumlest i den. Jeg har STORE PROBLEMER med å la være lese den på nytt akkurat no........ Men no har jeg ikke tid å lese den:(*VRÆL*. Men dette er ei bok som jeg skal lese mange, mange, mange ganger i livet......

2 kommentarer:

Lillesmurf - Kari sa...

Synes boken hørtes veldig bra ut jeg.. Takk for tips :)

SV: Det kommer helt sikkert i reprise..

Lillesmurf - Kari sa...

SV: Takk for ditt svar, Rita :) Ble veldig glad av å lese ditt svar <3