Søk i denne bloggen

lørdag 27. august 2011

Harry & Charles

Kilde: http://cdon.no/film/harry_%26_charles_(bd%2bdvd)-12060069

Denne tv serien som jeg har sett på dvd har klarte det historie lærene mine ikke klarte ( ingen kritikk til de, dokke var god!) fremstille det på en spennende måte. Men ikke er den bare spennende. Men den er troverdig, lærerik og litt sjokkerende. Eg synest den har tatt med viktigst. Det vet jeg jo ikke helt. Men i hvert fall satt jeg ikke igjen med spørsmål. Det er vel ikke helt sant. Men det hadde ingenting med monarkiet å gjøre. Men mer med privatlivet til Kong Haakon.


I serien har de tatt for seg debatten mellom monarki og Republikk på stortinget. Jeg synest det er bra at de viser litt fra de som jobber for Republikk. Men hovedvekten ligger på de som er monarkist. Man får også se hvordan kongefamilien tar debatten om Monarki. Men for dem er det viktigst hvem som blir konge enn om det skal bli monarki. Vi får også litt innblikk i privatliv til kongefamilien og spesielt Charles (Haakon), Henry (Maud) og Alexander (Olav). Jeg fikk litt hakeslepp når Kong Haakon hadde nesten et synlig sidesprang (okey, noe på gang) med hoffdama til dronning Maud. Hun var til og med til Norge. Jeg vil vite hva som skjedde videre med Haakon og hun hoffdamen. Jeg må også påpeke at det var flere i kongefamilien som hadde et godt øye til noen andre som ikke var i kongefamilien. Men det virket som at det var nesten godtatt at du kunne ha noen på si i kongefamilien. Det forundret meg.
Jeg har vært en monarkist på min hals i mange år. Men så dabbet interessen av og jeg begynte å tenke mer over monarkiet. Jeg kom fram til at jeg er en republikaner og det står jeg fortsatt fast ved. Det har mest med at jeg mener kongefamilien bør få ha de samme rettighetene som andre folk. Jeg synest det er uhørt at kongefamilien ikke får lov til å stemme, ha religionsfrihet eller bestemme selv hva de har lyst å bli. osv. .. Men uansett kunne jeg tenke meg å lese mer om kongefamilien og jeg vil vite mer om enkelte ting.

Ingen kommentarer: