Søk i denne bloggen

mandag 22. august 2011

Spørsmål om bøker


Jeg elsker å svare spørsmål og delta på utfordringer. En del av denne listen har jeg kopiert fra Caroline og resten av Julies bokbabel. Jeg vil presiere også at noen få av spørsmålene har jeg ikke tatt vekk svarene deres. Det har med at jeg ville ha svart det samme selv. 
Favorittbok i barndommen?


Uten tvil bøkene til Anne Cath. Vestly og bøkene om To hus tett i tett<3

Hva leser du nå?

Karen Blixen si bok Den Afrikanske farm som jeg føler jeg aldri blir ferdig med…

Dårlig bokvane?

Det er nok flere. Det er jo bl.a. lese slutten først ( ofte), lese flere bøker samtidig ( er blitt bedre) samt alle mine bokfobier. Men noen er begynt å bli kurert.

Verste boka du har lest?

Ikke helt sikkert.

Beste boka du har lest i år?

Som om Ingenting av Katarina Von Bredow<3

Favorittforfatter?

Den som troner på toppen er Linda Olsson<3

Favorittbøker?

Det er så mange at jeg ikke nevne alle her. Men La meg synge deg stille sanger av Linda Olsson troner høyest<3. Men også Harry Potter serien og noen bøker av Jostein Gaarder, Anne Karin Elstad og Katarina Von Bredow.

Kan du lese på bussen?

Jeg kan det no siden jeg reiser med buss daglig og er blitt vant med buss. Men når jeg bodde hjemme på Vestlandet kunne jeg ikke det.

Hvor er din favorittplass å lese på?

På verandaen hjemme på Vestlandet med en natur innpakket i sommervær eller i sofaen i leiligheten og har tilgang på masse druer.

Hva tenker du om å låne bort bøker?

Det går helt fint, så lenge jeg får dem tilbake.

Lager du eselører i bøkene dine?

Det gjør jeg hvis jeg ikke har bokmerker eller klistremeker. Jeg bruker klistermerker når jeg finner sitater som jeg vil notere og ta vare på.

Skriver du noen gang i bøkenes marg?

Ikke til vanlig. Men har gjort det før når jeg gikk på vgs. Men ikke i alle bøker.

Hvilket språk foretrekker du å lese på?

Norsk, helt klart. Jeg er dessverre en elendig engelskleser.

Hva får deg til å elske en bok?

Vanskelig spørsmål. Men bøker med relasjoner som går dypere enn vanlig og utradisjonelle kjærlighetshistorier. Så må de være litt være virkelighetsnær. Men så finnes det bøker som jeg virkelig elsker som ikke passer inn i det jeg nevner her.

Favorittsjanger?

Kjærlighetsromaner, Serier (som ala Morshjerte) og samtidslitteratur. Det er jo ikke sjangrer. Men det er sånne bøker jeg liker å lese.

Sjanger du leser sjeldent (men skulle ønske du leste mer av)?

Krim, Fantasy og Sciene Fiction. Klassikere og historiske romaner er jo ikke en egen sjanger. Men det vil jeg lese mer av.

Favorittbiografi?

“Det angår også deg” av Herman Sachnowitz. En ufattelig sterk historie fra 2. verdenskrig og holocaust.

Har du noen gang lest en selvhjelpsbok?

Ja det har jeg. Det er faktisk flere.

De andre spørsmålene har jeg kopiert fra Julies Bokbabel. Jeg har ikke kopiert alle siden en del av dem ligner på de andre spørsmålene jeg har besvart før.

Har du oversikt over hvor mange bøker du eier akkurat nå?

Det har jeg ikke. Men det er MANGE for å si det sånn…

Nevn de fem siste bøkene du leste:

Helga Flatland: Bli hvis du kan. Reis hvis du må.

Katherine Webb: Arven

Karin Alvtegen: En sannsynlig historie

Karen Blixen: Den afrikanske farm

Anne Lise Boge: Gyllen lykke, svarte hevn (Morshjerte nr. 13)



Nevn fem bøker du har i hylla, som du kjøpte (eller lånte) med store planer om å lese, men som har blitt stående fordi det aldri passer seg sånn:

Det gjelder nesten samtlige av bøkene i hylla, men her er noen:

- J.R Tolkien: Ringens herre, Similarion, Hobbiten

- Brit Bildøen: Alt du ser

- Anne Karin Elstad: Maria, Maria

- Linda Olsson: Taushetens konsekvenser

- Jostein Gaarder: Maya, Vita Brevis


Hvilken bok eller bøker har skuffet deg mest?

Jeg har tatt utgangspunktet i bøkene jeg har lest i år. De er absolutt ikke bøker som har skuffet meg mest gjennom tidene. Men bøker som Mellom Oss av Ruth Lillegraven og Knappt Lovlig av Katarina Von Bredow. Boken Mellom oss har jeg lest bare positive omtaler om. Den har en baksidetekst som roper på meg. Men den var helt annerledes enn jeg trodde og den skuffet. Jeg likte svært godt Bare et lite sammenbrudd av Ebba Haslund og var i himmelen etter å lest Som om ingenting av Katarina Von Bredow. Den frittstående oppfølgeren til Bare et lite sammenbrudd Sekskanten var skuffende. Knappt Lovlig av Katarina Von Bredow var ikke en oppfølger. Men den kan ikke sammenlignes med de beste bøkene til Katarina Von Bredow og var både skuffende og provoserende.




… og hvilken bok eller bøker har du blitt mest positivt overrasket over?

Når jeg på vgs. Skjønte at jeg hadde sans for Harry Potter og fantasy.

Er det viktig for deg å eie bøkene du leser?

Hvis man skulle se på boksamlingen min så ville det ha vært et Ja. Men de bøkene jeg har kjøpt har jeg handlet mest på salg eller på Freetex. Men de bøkene som det er viktig for meg å eie er favorittbøkene mine.

Skal smussomslaget på den innbundne boken være på eller av?

På. Og det skal behandles så pent som mulig. Men det kan være litt vanskelig hvis man drar boka med seg over alt.

… og hvor viktig er det at boken har et fint omslag?

Det betyr mer enn jeg tror og skjønner… Omslaget er med på at jeg oppdager den i bokhandelen, i biblioteket eller i en nettbutikk.osv. Noen ganger leser jeg bøker for den har fint omslag.

Kan du kose deg med sakprosa (faglitteratur, dokumentarer, biografier osv) på samme måte som du koser deg med skjønnlitteratur?

Det kan jeg visst teamet engasjerer meg veldig eller hvis jeg leser biografier om personer som jeg beundrer og som jeg synest er kjempespennende.

Har du noen gang opplevd at filmatiseringen av en bok har blitt bedre enn boka?

Ikke sånn jeg kommer på i forbifarten.

Hva skal til for at du avbryter en bok?

Jeg vet ikke om jeg skal si mye eller lite. Men når boken kjeder meg og den ikke gir meg noe, samt at man får bokabsistenenser etter andre bøker og man angrer på at man begynt å lese den er grunner nok til at jeg avbryter en bok.

Hva var den forrige boka du gav bort i gave?

Det var to faktisk. Det var Barnepiken av Kathryn Stockett og om det så gjelder av Cecelia Ahern.

… og hva var den forrige boka du fikk i gave?

Nicholas Sparks si bok Toner fra et Piano

Finnes det noen bøker du er flau over å ha lest eller likt?
Ikke noen jeg kommer på i forbifarten.

Ja eller nei til e-bøker?

Ja til E – bøker selvfølgelig:). Men har ikke lest noen E-bøker enda.

Ingen kommentarer: