Søk i denne bloggen

tirsdag 30. august 2011

To verdener



Denne filmen har jeg sett for andre gang. Den er kunnskapsrik, hårreisende provoserende og fantastisk bra....

Denne handler om Sara som er Jehovas vitner i likhet med sin familie. Hun blir forelska i Teis som ikke er Jehovas vitner. Sara må velge mellom Teis og familien + forsamlingen. De akspeterer selvfølgelig ikke at hun blir forelska i en som ikke Jehovas vitner og aller mest det at hun gjør ulike synder. Man får også masse kunnskap om Jehovas vitner.


Jeg blir sååååååå hårreisende provosert av denne filmen av mange grunner!!!!!!!!!!!!!!!!. Den ene tingen er reglene som er dogmer i mine øyner. Jeg lurer litt på om de dogmene finnes i Norge. Men ihvertfall de dogmene er ikke bare provoserende. Men noen kan føre til store problemer og i verste fall dødelig resultat. Man skal tydeligvis ikke stemme, ikke være i Militæret og ikke ta imot blodoverføring. I filmen er det faktisk en som dør fordi man nekter å ta blodoverføring. Ellers har de samme vanlig dogmene som alle vet om. Den andre tingen er hvor diskriminerende og utstøttende forsamlingen er..... Jeg fatter ikke folk kan være så stygg!!!. Hvis noen bryter  ut ( les:blir utstøtt) av forsamlingen så skal ingen i forsamlingen ha noe som helst kontakt med den utstøttende og det er ikke lov engang å smile eller si hei til den personen. Den tredje tingen er familien. Det er vondt å se familien nekter å ha kontakt med ungen og søstera si. De oppfører seg nesten som at ungen/ søstera er livsfarlig og de skal beskytte seg mot. Det er sååå hårreisende provoserende og veldig vondt..... Jeg vil også nevne en spesiell  scene som gikk veldig inn på meg. Sara mister vennina si i en trafikkulykke og hun dør tilslutt av at ho nekter å ta blodoverføring. Sara kommer ilag med en annen som er utstøtt i begravelsen. De får noen skikkelig stygg blikk som sier hva gjør dere her. Så begynner forsamlingslederen fortelle om vennina at ho sto alltid fast ved sin tro og lot seg aldri fristet. Det var for å fordømme sara og hennes frastøtte venn. Så om ikke det var nok kommer familien til Sara etterpå og sier at det var egoistisk av ho å komme i begravelsen og at ho hadde ikke tenkt på hvor vondt det var for familien at ho komme.... Jeg fatter ikke at noen kan finne på si  noe sånt og at de selv er største egoister!!!!!!. Det må gjør vondt at noen skal føle seg uvelkommen i en begravelse til en venn man er glad i...... Det som er ekstra vondt med denne filmen er at den er basert på en sann historie!!!!!!!!!. Men jeg er glad for at man får innblikk og kunnskap om Jehovas vitner.

Jeg anbefaler filmen!!!

Jeg har en sterk guds tro og det er til stor styrke i livet.... Det er nesten som jeg vet ikke hva jeg hadde gjort uten en gudstro.... Jeg finner endel ting i bibelen, lovsang og lignende som betyr masse for meg. Samtidig som jeg finner andre ting i livvssyn som hjelper meg. Men jeg tar STERKT AVSTAND fra alt det som blir fremstilt i filmen og andre negative ting som jeg synest det finnes noe av Kirken og andre livvssyn!!!!!!!!!!!. Det jeg prøver å si at absolutt ikke alt i et livvssyn eller i en religion er negativt. Hvis du vil lese mer om hva jeg tror på kan du lese mer om det  her og her.


Ingen kommentarer: