Søk i denne bloggen

fredag 9. september 2011

Dagens Anbefaling: Appelsinpiken av Jostein Gaarder

Det har vært lite bokomtaler på bloggen. Men jeg kommer sterkere tilbake. Det kommer meningene mine  om En svunnen tid av Kate Morton. Men i mellomtiden kan jeg anbefale en av  favorittbøkene mine. 

Jeg har fortalt tidligere om ei Favorittbok av Jostein Gaarder. No vil jeg anbefale ei ny Jostein Gaarder bok. Det er ei bok om kjærlighet. Men alikevel om en dyp kjærlighet på en utradisjonell og rar måte.... Jan Olav er på nippet til å bli for desperat. Men holder seg alikevel inne grensa. Men som med alle andre Jostein Gaarder bøker  ( de jeg har lest) inneholder boken filosofi og Astronomi. Men det er heldigvis ikke på en påtvungen måte. Men skaper mer undring og reflektering og det liker man:). I boka opptrer den mystisk Appelsinpiken. Det er ikke sånn man gjetter seg til riktig person med en gang. Det er lagt opp godt slik at man lurer veldig på hvem Appelsinpiken er og man er selvfølgelig innom alle teorier. Men det mest åpenbare tenker man ikke på i hele tatt, godt laga!. Boken har sin rørende og trist øyeblikk som får tårer fram i øyekroken.

Jeg vil også ta opp filmatisering av boken. Her kan man gå på en skikkelig smell hvis man tror filmen ligner veldig på boka eller motsatt... Det er MYE som er annerledes og det er kommet inn helt nye historier. .feks. Georg og Stella. Men jeg skjønner hvorfor filmen er så annerledes. Det er nemlig ikke alt man kan ha på film for det blir rett og slett råkjedlig. I boken sitter han og bare leser brevene. Sånt går ikke an å overføre til film. Selv om boken og filmen er annerledes elsker jeg begge delene og har trykt dem til mitt bryst<3

Jeg ELSKER Appelsinpiken og ville at historien forsatte i det uendelige<3

Ingen kommentarer: