Søk i denne bloggen

fredag 30. september 2011

Ti bøker alle andre enn meg har lest

Bildet er lånt fra Universitet i Tromsø sine hjemmesider.
Jeg er blitt inspirert av Lines Bibliotek og Migrating Coconuts til å skrive en liste over ti bøker alle andre enn meg har lest. De fleste bøkene på denne listen er bøker som jeg veldig gjerne vil lese. Men som jeg ikke har somlet meg til å lese. Jeg synest det er veldig pinlig og kjempeflaut (!!!) at jeg ikke har lest bøkene på nr.4 og 5. Det var faktisk så pinlig og flaut at det var så vidt at jeg tørt å innrømme det... De bøkene som jeg er skeptisk til er nr. 2, 9 og delvis 4. Den som byr meg aller mest imot er faktisk En dåre fri * Gjesp*, sorry!. Listen er forøvrig i upriotert rekkefølge.

1.Lise Genova : Alltid Alice
Det føles nesten ut som at jeg er den eneste i hele verden som ikke har lest den. Jeg har bare lest positive omtaler av boken. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har lånt den uten å lese den. No har jeg planer om å kanskje kjøpe den. En vakker dag ( aller helst 2011- 2012) skal jeg lese den... Grunnen til at jeg ikke har lest den er fordi jeg ikke har hatt tid til å lese den.

2. Beate Grimsrud: En dåre fri
Boken er blitt nominert både fra Sverige og Norge til Nordisk råd litteraturpris og den har etter det jeg har sett fått bare positive omtaler. Men jeg er allikevel veeeldig skeptisk til boka og tenker at boka ikke er noe for meg *gjesp*... Men jeg har stor respekt for teamet i boka.

3.Karl Ove Knausgård: Min Kamp bøkene
I begynnelsen synest jeg konseptet var idiotisk, teit og latterlig... Jeg fattet ikke noen gidder å skrive seks bøker om seg selv. Jeg fattet ikke at  noen gadd å lese bøkene. Men jeg ble mer overbevist når han vant Brageprisen og han fikk flere positive omtaler. Men jeg var forsatt litt skeptisk. Omvendelsen kom når jeg såg intervju med han på bokprogrammet. Jeg synest han var en fascinerende person. Når han leste fra boka tenkte jeg oj, hvor lik jeg er han og det samme tenkte jeg også  når han snakket om seg selv . Dessuten skjønt jeg mer av konseptet og synest det virket spennende. I dag synest jeg ikke konseptet  er hverken idiotisk, teit eller latterlig. Jeg håper at jeg kan somle meg til å lese første boka ihvertfall ( og resten av bøkene hvis de er bra):).

4. Jane Austen`s Bøker
Jeg er  F O R E L S K A i flere av Jane Austen`s filmer og de troner blant de beste over mine favorittfilmer<3. Det er vel helt bak mål at jeg ikke har lest noen av bøkene hennes... Hvis jeg skal være ærlig så er jeg faktisk litt skeptisk til bøkene hennes. Jeg har nemlig falt pladask for flere hennes mannlige karakterer... Jeg er redd for å falle enda mer pladask hvis jeg skulle lese bøkene hennes. Men tror jeg starter med Emma, Mansfield Park og fornuft og følelser når ( eller hvis) jeg skal begynne å lese bøkene hennes. Mansfield Park er den jeg liker minst av Jane Austen`s filmer og har heller ikke noen mannlige karakterer som jeg har falt pladask for. Fornuft og følelser har heller ikke noen mannlige karakterer som jeg har falt pladask. Okey, jeg har falt litt pladask for Obersten i den nyeste filmatiseringa. Men den skal være veldig ulik boken. Emma er litt ( eller egentlig veldig) provoserende karakter og har heller ikke falt pladaks for noen i Emma. Men jeg liker Emma bedre med årene.

5. Stephanie Meyer: Twilight Serien
Jeg er også F O R E L S KA i Twilight filmene<3. Derfor er helt idiotisk at jeg ikke har lest noen av bøkene i serien...Unnskyldningen er at jeg ikke har satt av tid til å lese serien. Den holder ikke. Så derfor bør jeg sette av tid til serien=). Håper ikke at jeg går på en gedigen skuffelse...

 6. J.R.R Tolkien: Ringens Herre
En bok som har samlet støv i altfor mange år i min bokhylle. Det er ikke innholdet som skremmer meg. Men derimot sideantallet. Man tenker at den blir man til å holde på med i det uendelige og da blir den priotert vekk. Men jeg skal lese Hobbiten før jeg leser Ringens Herre. Jeg får ikke lov av meg selv til å se filmen før jeg har lest boken. Similarion skal jeg også lese en vakker dag og etter Hobbiten og Ringens Herre.

7. Kristopher Schau: På vegne av venner
En bok som jeg føler alle har lest utenom meg. Den har fått bare positive omtaler etter det jeg har sett. Det som er grunnen til at jeg ikke har lest boken er at jeg ikke har priotert den og ikke fordi Schau er ekkel. No føler jeg for å komme med en ærlig innrømmelse. De fleste som jeg kjenner synest Kristopher Schau er motbydelig og ekkel. Mens jeg derimot er  betatt av fyren og synest han er tiltrekkende. Men jeg vet ikke helt hvorfor det er sånn. Jeg har sett flere av hans tv serier. Men musikken til bandet hans har jeg holdt meg unna selv om broren min elsker musikken. Han har også autografen til Kristopher Schau *ÅÅÅ*. Så snart ( håper jeg) og aller helst i løpet av 2011 - 2012 skal jeg ha lese boken hans.

8.Carl Frode Tiller: Innsirkling og Innsirkling 2
Den første boka samler støv i bokhylla mi selv om jeg har veldig lyst å lese den. Når jeg leser bokomtaler av bøkene og alt annet om bøkene så tenker jeg at dette er bøker for meg. Dessuten virker begge bøkene som  elsk - hat bøker. Vil jeg forgude bøkene eller hate de? jeg er svært spennende...

9. Stieg Larsson: Milleum trilogien
Serien som alle elsker med et par unntak. Jeg har jo tenkt å lese serien, ihvertfall den første boka om ikke annet. Selv om triologien virker veldig kjedlig og den frister ikke akkurat veldig ...Men jeg har jo funnet at de fleste krim bøker har dørgende kjedlig baksidetekst ( og er nok årsaken til at jeg leser sjelden krim). Men så leser jeg bokomtaler av krimbøker og mange virker kjempesspennende. Jeg har selv lest gjespe baksidetekst bøker og synest boka var kjempebra. Så det håper jeg også er med milleum triologien. Det er jo lov å håpe;).

10. Cecilia Samartin`s bøker
Jeg har ingenting imot henne eller bøkene. Men har aldri somlet meg til å lese bøkene selv om jeg har alle bøkene med unntak av den nyeste. Men no har jeg seriøse planer om å lese Senor Peregrino siden jeg står på venteliste på oppfølgeren. Men sist jeg sjekka var det ca.  9 måneder igjen til jeg får lese boka. Så på de ni månedene skal jeg lese ihvertfall lese Senor Peregrino:)

1 kommentar:

linesbibliotek sa...

Alltid Alice er en nydelig bok, og dessuten veldig lettlest. Det samme er Kristopher Schaus bok. Ringenes herre syntes jeg var desto tyngre å lese, og den brukte jeg lang tid på (har fortsatt ikke lest Atter en konge). Så langt har Stolthet og fordom vært den Austen-romanen jeg har likt best. Både Fornuft og følelse og Emma var ganske tungleste, men kanskje jeg var for ung da jeg leste dem. Utover det har jeg ikke lest bøkene du nevner. Men jeg kunne godt tenke meg å lese Beate Grimsrud!