Søk i denne bloggen

søndag 18. september 2011

Vidina, Landet bak Nidaros av Bente Rene Linmo




Denne boken har jeg lest i forbindelse med Bokelskerinnen sin utfordring Les en debutant samtidig som jeg får oppnådd mer av nr. 1 i .litteraturmålene mine for 2011 Men grunnen til at jeg valgte denne boka var at jeg vil lese mer variert enn å gå i samme tralten. Da ble det fantasy og en barnebok.Men grunnen til at det ble norsk fantasy var debutant utfordringen.

Jeg velger å bruke omtale fra forlaget  å si litt mer om handlingen og det har jeg funnet på Bokelskere. Den lyder slik:


Dette er første bok i ny og spennende norsk fantasy-serie med handling fra Trondheim. Vi møter søsknene Aleksander og Emma Villander på 13 og 10 år. Da Emma oppdager en portal i Nidarosdomen, forsvinner hun inn i det eventyraktige landet Vidina. Aleksander drar for å lete etter henne. På veien møter han Nori fra den undersjøiske byen til Viroserne, et forhatt folk som må leve i skjul. Snart står mer på spill enn å finne søsteren Emma. Kanskje ligger nøkkelen gjemt et sted i vår verden, dypt inne i Nidarosdomen...

Språket er bra og lettlest. Det er garantert et språk som passer målgruppen midt i blinken. Jeg kan ikke skryte på meg ha god kjennskap til Fantasy. Men allikevel synest jeg den har fellestrekk med Harry Potter blant annet. De er flere som kjemper mot det onde. De begynner å bli gode venner. Dessuten skal den onde Ganon vekkes til live og det er flere ting som skal til for at det skal skje. Det er noen som utgir seg for å være noen annen enn den man er.  Selv om det er ikke på punkt og prikk likt Harry Potter. Så har den del elementer fra Harry Potter etter mi mening. Forfatteren hadde klarte å lage karakterer mystisk og latt dyr få mystisk egenskaper. Det gjør boka veldig spennende. Dessuten kunne man ikke stole på noen om det var gode eller vonde, ihvertfall ikke før du kommer litt ut i boka og får mer kjennskap til Vidina.

Eg synest boka startet knallgodt og varså begeistra. Jeg klarte nesten ikke å legge boka fra meg. Så kom den til en del hvor alt sank og det ble flatt. Det var en helt grei del og ikke så mye mer enn det. Den delen handlet mye om hvordan det er i Vidina samt reising og innestengsel. Men så ble det mer spenning og action. Da ble boken mye bedre og spennende. Men ikke så god som den første delen.

Jeg har hatt to smakebiter fra boken. De kan du lese her og her . Jeg var super begeistra i første smakebit. Jeg kan si at jeg ikke er så begeistra etter å ha lest boka. Men boka er veldig bra og spennende. Men ikke ut de av bedre etter mi mening. Jeg sa også at dette er den beste barnebok og fantasybok jeg har lest i år. No har jeg ikke lest så mange barnebøker i år. Men denne er nok den beste barneboka. Når det kommer til fantasy ligger den delt på første plass med Jeg er nummer fire.

Denne boka er første bok i en serie og ser fram til neste bok:). Men det er jo litt kjipt at den kommer våren 2012:/.

Les gjerne også Tones omtale av boken:).

3 kommentarer:

May Brit sa...

Denne skal jeg lese :)

Anonym sa...

Kjempe flott bok! har akk. lest den for min 7,5 år gamle sønn. Kjempe spennende. Vi klarer ikke å bare lese ett kap. hver kveld vi må lese både to og tre. Kjempe bok! Gleder oss til bok nr:2.

Anonym sa...

Leste litteraturmålene dine, fint at du vil lese fantasy. Må derimot innrømme at jeg ble heller deprimert da jeg leste at du har lyst til å lese Twilight. Det er så mange andre fantasybøker som er så mye bedre. Jeg har lest veldig mange fantasybøker, og råder deg til å velge en annen serie. George R.R. Martins Game of Thrones, Mistborn-trilogien og Narnia. You name it. Bare ikke velg Twilight!

Gutt (15)