Søk i denne bloggen

søndag 16. oktober 2011

En smakebit på søndag - Blomstringstid av Anne Lise Boge

Denne utfordringen er det Mari - Flukten fra virkeligheten som står bak. Det går ut på å dele noen ord ( ikke for avslørende) fra boken du leser. Deretter linker du innlegget ditt på bloggen hennes.

Denne søndagen skal jeg dele fra bok nr. 14 i Morshjerte serien. Jeg ELSKER serien<3. Den inneholder foreløpig masse spenning og drama. Men også forvirring og usikkerhet. Etter å ha lest denne boka blir det som vanlig to altfor lange måneder å vente på neste bok i serien. Men akkurat no holder jeg på med gjenlesning av Anne Lise Boge`s første serie Arvesynd. Den er ute på markedet og er like bra som Morshjerte serien. Anbefales, anbefales!!!. Jeg låner serien fra biblioteket noe som jeg gjør at jeg ikke trenger å vente på neste bok skal bli sluppet for salg. Når jeg er ferdig med den fjortende boka i Morshjerte serien ligger bok nr. 3 i Arvesynd serien og venter på meg. Det kaller jeg boklykke<3

Jeg skal dele noen ord fra side 58 fra Blomstringstid.

http://bokelskere.no/bok/blomstringstid/303851/

Du villa ikkje ha meg gråt Oda. - Du ga meg vekk!. E veit det, Oda sa Maren fortvilet og kjempet mot gråten som strammet om strupen og gjorde det tykt i halsen. - Men e var meir glad i deg enn e har vore i nokon annan. Du lyt tru meg på det. E veit at e ikkje skull ha gjeve deg frå meg, men e såg ikkje nokon annan utveg - den gongen. En stund lå Oda inntil henne. Gråten stilnet etter hvert, men hikstene gikk stadig gjennom kroppen hennes. Marens tårer dryppet ned i det mørke håret hennes. Sorgen var nesten ikke til å holde ut. Hva hadde hun gjort mot ungen sin? Hvordan kunne hun forvente at Oda noen gang skulle forstå og tilgi? Hun klarte jo ikke engang å tilgi seg selv. Hun hadde påført ungen sin en sorg som hun ikke maktet å lindre. Det føltes uutholdelig. 
Bli med på "En smakebit på søndag"du også da vel!


• Åpne boken du leser i nå

• Finn et par setninger som du kan dele med leserne av bloggen din(vær forsiktig, ikke del setninger som kan avsløre for mye da det kan ødelegge for de som ønsker å lese boken). Hvis du ikke har en egen blogg så kan du dele en smakebit fra boken du leser i kommentarfeltet under Posten en smakebit på en søndag hos Mari - flukten fra virkeligheten. Det kommer nytt innlegg hver søndag.

• Skriv en liten bloggpost med en link tilbake til dagens innlegg og deretter legger du igjen en link til din egen bloggpost i inLinkz oversikten som du finner under innlegget (rett etter innlegget og eventuelt andres linker). Da kan andre lesere enkelt hoppe fra blogg til blogg for å finne smakebiter fra forskjellige bøker og kanskje de oppdager en ny blogg eller to i samme slengen.

• Det hadde vært hyggelig om alle som benytter seg av denne ideen linker tilbake til Mari - flukten fra virkeligheten sitt innlegg En smakebit på en søndag, ellers blir liksom noe av poenget med denne faste posten borte da folk ikke kan finne frem til siden hvor alle smakebitene er samlet.

7 kommentarer:

Siljeblomst sa...

Det er så herlig når man finner bøker som man blir så glad i! Takk for smakebiten :-)

Tone sa...

Hehe, jeg regnet med at du kom til å velge denne boka ja. Spennende med en liten smakebit på forhånd - jeg har den stående i bokhylla mi hjemme etter at jeg fikk den i posten for noen dager siden. Må gjøre meg ferdig med et par andre bøker før jeg begynner på den, men det holder hardt nå ettersom smakebiten og omtalen din gjorde den enda mer fristende... :)

Eva @ Tanz sa...

Alltid kjekt med seriar som ein blir glad i. Fin smakebit var det og.

Kristine sa...

Takk for smakebit! Eg fikk boka i posten rett før helga, men klare ikkje legge fra meg Cecilia Samartin så eg skal lese den så fort siste side er lest i "La Peregrina". Eg også lika Morshjerteserien veldig godt og har lest Arvesynd, veldig fin avveksling til krim og andre type romaner som eg les endel av. :-))

SigridfraEnget sa...

Morshjerte har jeg faktisk ikke lest. Boge skriver bra, og jeg tror svigermor leser denne serien. Kanskje låne den? ;-)

astridterese sa...

Jeg har tenkt litt på om jeg skulle lese denne serien. På vårt bibliotek har vi svært få serier, men jeg er på ferie i Sandefjord med jevne mellomrom og der har de mange av denne typen serier. Så til sommeren, kanskje :-)
PS: I morgen skal jeg på jobb og har tenkt å låne med meg hjem Frid Ingulstads serie som handler om mitt hjemmeområde. Jeg tenkte jeg skulle starte der :-)

Tone sa...

Ja, nå er boka lest. Slukte den fortløpende. Liker at handlingen er så åpen og at jeg rett og slett ikke har peiling på hvordan det vil gå framover (sånn i store trekk), og at bøkene er så oppslukende følelsesmessig.
Selv om vi bare følger Maren og ikke har noen parallellhandlinger/synsvinkler så er det nok av ting som skjer likevel, vanskelige og gode følelser, til at det ikke blir kjedelig og ensformig. Og så er karakterene dynamiske, de forandrer seg og utvikler seg etter hvert som tiden går...

Liker ikke helt retningen handlingen tar i de siste kapitlene (rettere sagt: liker ikke forutanelsene som dukker opp), og avslutningen utspilte seg som forventet. Men er fortsatt veldig nysgjerrig og spent på hva som vil skje videre, og krysser fingrene for Maren. Huff, alt for lenge til desember! :(