Søk i denne bloggen

mandag 17. oktober 2011

Favorittsitater

Jeg er inspirert  av Julies bokbabbel, Betraktninger og Migrating Coconuts til å skrive ned mine 10 favoritt sitater. De fleste sitatene jeg har skrevet ned her er ingen soloklar favoritt sitater med unntak av det første og siste sitatet ( listen er i urpriotert rekkefølge). Men jeg har funnet fram sitater som er både viktige og fine.

Hvis du følger med på bloggen så har du sikkert allerede funnet ut at jeg er veldig, veldig glad i visdomsord og sitater<3. Jeg har en post som heter Dagens visdomsord som jeg oppdatere jevnlig. Jeg har også en notatbok hvor jeg skriver ned sitater og visdomsord som jeg snapper opp. Det være alt fra familie og venner til bøker. Når jeg leser romaner så bruker jeg klistermerker når jeg finner sitater som jeg liker. Jeg er også flink til å bombadere Bokelskere med sitater fra bøker jeg liker.

Så for å velge ut sitater har jeg brukt de jeg har skrevet på Bokelskere og litt  fra min egen notatbok. Jeg måtte jo også begrense meg og velge ut av de mange. Selv om jeg har prøvd å begrense meg ble det allikevel 11 sitater

På grand Kafe var det plass til alle. Det er en slik verden jeg søker, i alt jeg gjør, det er umulig å tenke annerledes
( Ingen vet hvem jeg er av  Margreth Olin)

På kafeen traff hun også pøbelen som ble sparket ut av skolen, tjeneste tausa, whisky - per og prestefrua. Mennesker som alle snakker om, men som ingen kjente.
(Ingen vet hvem jeg er av  Margreth Olin)

De stirrer på ham - og de ser på meg, med oppmuntring, som om jeg er flink og trenger støttende blikk. Det er noe i blikkene deres som treffer meg som slag. Onkel tar hånda mi og han hvisker mens han ser ut av vinduet:  << Eg er ikke som alle andre Margreth, du veit det>> . Nei, du er bedre. Jeg vet noe som dere ikke vet. Jeg vet hvem onkel er.
( Ingen vet hvem jeg er av Margreth Olin)

[...] men husk at kjærlighet kan ikke fabrikkeres. Finnes den ikke, er det ikke noe å gjøre med det.
(Orkiddeens hemmelighet av Lucinda Riley)

Trollmannen ristet på hodet og sa: Alle gjør feil, det viktigste er at vi lærer av dem.
(Vidina, Landet bak Nidaros av Bente Rene Linmo)

Den kreative tanken må ha frihet. Den må vandre i sin egen takt og i sitt eget mønster.
(En svunnen tid av Kate Morton)

For Oda kan ein sommerfugl vara eit under, ei nyperose like vakker som den finast brurebukett. Ho vert aldeles andektig av slike små undere i skaperverket[...]
(Gyllen lykke,svart hevn av Anne Lise Boge)

Det var disse dagene hun følte seg lykkelig.Heldig. Hun hadde så mange gode venner, så mange som var glad i henne.Moren hennes hadde lærte å sette pris på dette, brått kunne alt være borte. Rakel hadde fått det prentet inn i bevissheten siden hun var neve stor. Ordet som sa takknemlighet.Lynet kunne slå ned fra klar himmel og forandre en hel verden, forandre den før hun rakk til å sukke sitt første utakknemlige sukk en kjølig september morgen.[...]Nei, en skulle være takknemlig for hver dag en fikk på denne jorden.For hver dag en kunne elske de menneskene som betydde mest. Hverdagslivet var noe man skulle lære seg å nyte. En rolig kaffekopp i solveggen, en latter som nådde øynene. Alt dette vakre som en så ofte tok seg i å glemme
(Glemte minner av Rannveig Marit Mindresunde)

Tiden ja. Den går ikke lenger, den flyr. Unntatt de gangene i livet da den bare stående i det uendelige
(Sekskanten av Ebba Haslund)

Men det var ikke bare døden som kunne endre livet totalt fra et øyeblikk til det neste. Det kunne sannheten også, hvis den ikke tålte dagens lys og likevel kom frem.
(Det skjøre livet av Anne Lise Boge)


Lev ,Veronika!Ta sjanser! Det er egentlig det livet dreier seg om. Vi må søke vår egen lykke. Ingen har noensinne levd våre liv, så det finnes ingen bruksanvisning. Stol på instinktene dine. Aksepter bare det beste. Men så må du også holde nøye utskikk etter det. Ikke la det gli bort mellom fingrene på deg.Noen ganger kommer de gode tingene til oss så stillferdig. Og ingenting kommer fullt ferdig. Det er det vi gjør ut av det vi støter på, som avgjører resultatet. Hva vi velger se, hva vi velger å spare på.Og hva vi velger å huske.Glem aldri at all kjærligheten i livet ditt er der,inni deg,alltid.Den kan aldri bli tatt fra deg.
(La meg synge deg stille sanger av Linda Olsson)

1 kommentar:

astridterese sa...

Her var det mange bra sitater! Jeg likte spesielt godt det fra Det skjøre livet :-)